10-03-09

Temptation Island krijgt ander uitzenduur

Ook CSI van het scherm en Heroes vervroegd op tv

VeroniqueWie vanavond rond 21u30 voor zijn tv zit in de hoop Temptation Island op het scherm te zien verschijnen, komt bedrogen uit. Wegens lage kijkcijfers gooit VT4 haar programmaschema om. Temptation Island is pas om 22u25 te zien, de nieuwe reeks van CSI verdwijnt van het scherm en de nieuwe reeks van ‘Heroes’ start vervroegd.

En ’t is weer de schuld van vtm! Mijn restaurant is zoals verwacht al meteen weer een succes. De twee eerste afleveringen scoorden al meteen meer dan 800 000 kijkers. Dit cijfer zal waarschijnlijk enkel nog stijgen. Dat zorgt ervoor dat Temptation Island met iets meer dan 150 000 kijkers ondermaats scoort. Of zorgde, hoopt VT4, want het programma wordt nu later uitgezonden.

“Tweer reality-programma’s is van het goede teveel. Vorige week stonden Mijn Restaurant en Temptation Island recht tegenover elkaar”, zegt VT4-zegsman Kristof Demasure in De Standaard. “We hadden gehoopt en verwacht dat Temptation Island meteen weer een succes zou zijn, maar niets is minder waar. Daarom verplaatsen we het.” Hij maakt zich wel geen illusies: “Het gaat nu geen 500 000 kijkers halen, maar we moeten onze programma’s een beetje spreiden om onze doelgroep zoveel mogelijk te bereiken.”

CSI wordt tijdelijk van de buis gehaald, na amper 1 aflevering en Heroes wordt vervroegd uitgezonden. VT4 beweert dat dit een eenmalige maatregel is en dat het geenszins de bedoeling is om nog te gaan sleutelen aan het programmarooster. |MF

18:09 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: restaurant, vmma, sbs, vt4, vtm, temptation, island, mijn, uitzenduur |  Facebook |

20-02-09

Heibel aan VT4-top

Programmadirecteur stapt op

SBSVT4 heeft zijn maandje niet. Drie boetes kreeg de zender de laatste tijd te slikken en of dat nog niet genoeg is, lijkt de nieuwe VT4-top te maken te hebben met kinderziektes.

Eind vorig jaar werd de ceo van SBS Belgium, Ricus Jansegers weggepromoveerd naar moederbedrijf ProSiebenSat.1 Group. Koen Taghon werd in dienst genomen als programmadirecteur en Thierry Tacheny werd enkele weken geleden de nieuwe ceo van SBS Belgium. Taghon heeft nu ontslag genomen.

Het was zijn taak om VT4 en VIJFtv beter te profileren. VT4 moest weer meer een zender voor jongeren worden en minder een familiezender. Taghon begeleidde het najaarschema van VT4 en het voorjaarschema maakte hij helemaal zelf. Nu neemt hij ontslag, mogelijk boterde het niet tussen hem en de top van SBS Belgium.

Net als andere zenders moeten VT4 en VIJFtv bezuinigen. Het gaat niet goed met moederbedrijf ProSiebenSat.1 Media Group en mogelijk voelt ook SBS Belgium daar de gevolgen van. Taghon wordt niet vervangen, maar zijn bevoegdheden worden verdeeld tussen coo Stefan De Keyser en de netmanagers van VT4 en VIJFtv Ludo Cox en Lieve Vyverman. |MF

16:45 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, vt4, programma, sbs, vijftv, directeur, belgium |  Facebook |

19-02-09

VT4 wederom beboet

€ 20 000 voor reclame in 'The Block'

VT4-gebouwTv-zender VT4 krijgt weer een boete. Voor de derde keer al op korte tijd. Dit keer bedraagt de geldstraf € 20 000, een groot bedrag.

De VRM heeft VT4 gemonitord in de periode waarin The Block Hoegaarden te zien was. Blijkbaar zaten er in het programma auditieve en visuele verwijzingen naar sponsors van het programma. Volgens de mediadecreten mogen logo’s en merknamen enkel in beeld komen og vermeld worden als dat echt noodzakelijk is. Dat is volgens de Vlaamse Regulator voor de Media hier echter niet het geval. “VT4 heeft de merknamen doelbewust vermeld”, klinkt het. VT4 verweert zich door te zeggen dat de vermeldingen ‘per ongeluk’ ontstaan zijn.

“VT4 heeft weldegelijk de wet overtreden. The Block is geen informatief programma over verbouwen, maar een amusementsprogramma waarin de deelnemende koppels het in een wedstrijd tegen mekaar moeten opnemen. In dergelijk programma mogen merknamen niet in beeld komen of vermeld worden”, aldus nog de VRM.

VT4-zegsman Kristof Demasure verweert zich: “In een verbouwprogramma worden nu eenmaal bouwmaterialen gebruikt, het is dan ook niet verwonderlijk dat er logo’s in beeld komen. Wij doen echt niet anders dan andere zenders. Bovendien zijn er grijze zones in de mediadecreten.”

Ook digitale zender Move-On moet € 12 000 betalen omdat het de reclamewetgeving overtrad. Ook voor hen was het niet de eerste keer. |MF

18:38 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, reclame, boete, televisie, vt4, on, move |  Facebook |

10-02-09

Toekomst Sergio bij SBS onzeker

Geen nieuwe plannen voor presentator

felice_maakt_overstap_naar_vt4_en_vijftv_newsimageNa Goedele Liekens en Gene Thomas, lijkt Félice een nieuw slachtofer te worden van de besparingen bij SBS Belgium, het bedrijf boven VT4 en VIJFtv. Het exclusiviteitscontract dat hij had met de groep wordt niet verlengd, zo meldt Dag Allemaal. Uiteraard "is het nog wel mogelijk dat de man nog programma's maakt voor de zenders van SBS".

Het VIJFtv-programma 'Te Nemen Of Te Laten' krijgt geen vervolg. Dit is zowat het grootste project dat Félice bij de zender gekregen heeft en nu dat vervalt wordt zijn toekomst heel onzeker. Zijn contract wordt in ieder geval niet verlengd.

Félice is niet het eerste slachtoffer van de reorganisatie bij SBS Belgium en hij zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Ook Roos van Acker heeft al verschillende keren geopperd dat er voor haar voorlopig niets meer op tafel ligt.

VT4 en VIJFtv willen besparen, door gezichten te ontslaan en door zich weer meer te richten op hun doelgroepen. |MF

20:24 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: contract, sbs, belgium, vt4, felice, te, vijftv, laten, nemen |  Facebook |

29-01-09

NL tv-zenders brengen om de 5 minuten reclame

SBS6 en Net5 experimenteren met meer, maar kortere reclamepauzes

SBS6 en Net5, twee zenders die net als VT4 en VIJFtv deel uit maken van ProSiebenSat.1 Media, gaan experimenteren met meer reclameblokken, die wel korter zijn.

ProSiebenSat.1 MediaVanaf februari gaan SBS6 en Net5 de series House en The Ghost Wisperer om de 5 à 6 minuten onderbreken voor een reclamebreak van om en bij de 3 minuten. Zo krijgt de kijker meer reclame-onderbekingen, die korter zijn dan gewoonlijk. De filosofie achter het project is dat meer mensen de reclame zien. SBS6 en Net5 willen met kortere breaks voorkomen dat de kijker wegzapt. De serie House M.D. zal bijvoorbeeld in totaal 5 keer onderbroken worden.

De nieuwe rechniek is mogelijk door een nieuwe Europese wet. Die bepaalt dat zenders zoveel reclamepauzes mogen inlassen als ze willen, zolang ze niet meer dan x aantal minuten reclame per uur uitzenden.

In België is de regel nog niet van kracht. De zender zijn hier verplicht om 20 minuten te laten tussen twee blokken. In de toekomst verandert dit waarschijnlijk.

Twee weken geleden kreeg VT4 nog een boete toen ze een serie te veel onderbraken. De zender verdedigde zich toen met deze Europese richtlijn, maar de VRM zei dat de regel nog niet in werking is getreden en de zenders zich dus aan de oude regels moeten houden. |MF

16:04 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, televisie, nederland, sbs6, net5 |  Facebook |

Eén, VT4 en VIJFtv krijgen nieuwe look

Eén: weg met bollen, VIJFtv: weg met omroepsters, VT4: weg met eigen producties

VT4leaderDe zenders Eén, VT4 en VIJFtv krijgen een nieuwe look. Eén en VIJFtv krijgen 'binnen enkele dagen' een nieuwe uitstraling, VT4 binnen enkele maanden. Bij Eén verdwijnen de bollen uit de huisstijl, VIJFtv maakt zich afhandig van de omroepsters.

De restyling van Eén is nog niet officieel. Geena Lisa Peeters verklapte - al dan niet per ongeluk - dat het eerste net van de VRT er 'binnenkort' anders uit zal zien. In 'De Grote Peter Van De Veire Show' op MNM vertelde ze dat de bollen uit het Eén-logo zouden verdwijnen.

De bollenlook is al in gebruik sinds de overschakling van TV1 naar Eén in 2005. In 2007 werd de look nog geüpdatetet. Ook zullen de omroepster een 'actievere rol' toebedeeld krijgen.

Dat is niet van toepassing op de omroepsters van VIJFtv. Die verdwijnen namelijk. Sophie Dewaele, Els Thibau en de enige mannelijke omroepster van Vlaanderen Gene Thomas mogen hun omroepstersboeltje pakken. Omroepsters passen niet in de nieuwe look die VIJFtv zich maandag aanmeet. Voor Thomas betekent dit waarschijnlijk het einde van zijn VIJFtv-carrière, Els en Sophie zouden nog programma's mogen presenteren bij de zender.

En ook VT4 gaat op de rem staan. De concurrentie en de crisis doen de zender pijn. Peking Expres werd gecancelled en ook de tweede reeks van Vermist blijft voorlopig mooi onder een laag stof opgeborgen. Wel maakt de zender een bewerkte versie van vtm's 'Mijn Restaurant'. De VT4-versie krijgt de naam 'Het Hotel' en zal zich in Westende afspelen. Verder is er weldra weer een nieuw seizoen van 'Temptation Island' te zien.

Het moge duidelijk wezen: de SBS-zenders spelen op safe. De verbreding van de zenders wordt definitief een halt toegeroepen. VT4 gaat zich weer puur richten op de doelgroep VVA 18-44 jarigen, VIJFtv op vrouwen tussen 20 en 49 jaar.

Ook VT4 zal binnen afzienbare tijd een nieuwe look krijgen. Het concept van de huidige stijl, met onder-water-zwemmende dames is al een paar jaar oud. |MF

27-01-09

Weer een boete voor VT4

Zender gaat opnieuw in de fout

VT4-gebouwVT4 moet zich een gaan bezinnen. De zender krijgt opnieuw een boete. De tweede al deze maand. Als men zo verder doet, is men binnen een jaar failliet, zonder dat de economische crisis daar wat mee te maken heeft.

Zo ver zal het allemaal wel niet lopen, maar toch verliest de zender deze maand heel wat geld. Op 19 januari werd al bekend gemaakt dat VT4 € 15 000 boete moet betalen aan de VRM, De Vlaamse Regulator voor de Media. De zender had de wettelijke regel die bepaalt dat er tussen 2 reclameblokken minstens 20 minuten pauze moet zitten, overtreden.

Nu moet VT4 nog eens € 7 500 extra betalen aan de VRM. De eerste zender van SBS Belgium krijgt de boete omdat men tijdens de ochtend bijna constant teleshopping uitzendt. "De Vlaamse zenders mogen 3 uur per dag dergelijke shoppingprogramma's uitzenden. VT4 heeft deze beperking ruimschoots overschreden", klinkt het bij de VRM.

Ook TMF moet 3 750 euro betalen voor gelijkaardige feiten. De digitale zenders Life!TV en S.Televisie moeten € 1 250 betalen. Life!TV liet reclameblokken te snel op mekaar volgen en S.Televisie maakt geen duidelijk onderscheid tussen reclame en programma. |MF

18:48 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, reclame, boete, televisie, shopping, sbs, vt4, vrm |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende