22-02-09

Einde Radio Bembem in zicht?

VMMa zou willen stoppen met kinderzender

QgroepOp het internet gaat het gerucht de ronde als zou de Vlaamse Mediamaatschappij de stekker trekken uit kinderradiozender Radio Bembem. Het nieuws is nog niet officieel bevestigd, maar de Qgroup, de radiotak van de VMMa die onder andere Q-music, 4fm en dus ook Radio Bembem herbergt zou woensdag aanstaande met een verklaring naar buiten treden.

Radio Bembem is alleen te beluisteren via het internet en digitale televisie. De zender richt zich op kinderen. Het is een samenwerking tussen Studio 100 en de VMMa. Er wordt dan ook veel muziek gedraaid van Samson en Gert, Plop en andere Studio 100-figuren.

In deze slechte economische tijden moeten mediagroepen letten op hun uitgaven. Waarschijnlijk is Bembem sowieso geen financieel succes, waardoor het niet onbegrijpelijk is dat de VMMa er mee kapt. Dagelijks telt de site zowat 5 000 unieke bezoekers, maandelijks zijn dat er 100 000. Daar komt nog een bij dat de VMMa 4fm gaat rebranden naar JOE fm, een omschakeling die absoluut moet lukken. Met 4fm wordt al aangemodderd sinds het ontstaan van de zender. Na talloze wissels van eigenaar doet de VMMa nogmaals een poging om de zender goed in de markt te zetten. Het geld dat ze uitsparen met Radio Bembem zou JOE fm dus extra steunen. |MF

11:49 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (1) | Tags: vmma, q-music, 4fm, fm, joe, bembem radio, qgroup |  Facebook |

20-02-09

Heibel aan VT4-top

Programmadirecteur stapt op

SBSVT4 heeft zijn maandje niet. Drie boetes kreeg de zender de laatste tijd te slikken en of dat nog niet genoeg is, lijkt de nieuwe VT4-top te maken te hebben met kinderziektes.

Eind vorig jaar werd de ceo van SBS Belgium, Ricus Jansegers weggepromoveerd naar moederbedrijf ProSiebenSat.1 Group. Koen Taghon werd in dienst genomen als programmadirecteur en Thierry Tacheny werd enkele weken geleden de nieuwe ceo van SBS Belgium. Taghon heeft nu ontslag genomen.

Het was zijn taak om VT4 en VIJFtv beter te profileren. VT4 moest weer meer een zender voor jongeren worden en minder een familiezender. Taghon begeleidde het najaarschema van VT4 en het voorjaarschema maakte hij helemaal zelf. Nu neemt hij ontslag, mogelijk boterde het niet tussen hem en de top van SBS Belgium.

Net als andere zenders moeten VT4 en VIJFtv bezuinigen. Het gaat niet goed met moederbedrijf ProSiebenSat.1 Media Group en mogelijk voelt ook SBS Belgium daar de gevolgen van. Taghon wordt niet vervangen, maar zijn bevoegdheden worden verdeeld tussen coo Stefan De Keyser en de netmanagers van VT4 en VIJFtv Ludo Cox en Lieve Vyverman. |MF

16:45 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, vt4, programma, sbs, vijftv, directeur, belgium |  Facebook |

RTBF slaat aan het ondertitelen

Nederlandstalige interviews niet meer gedubd

RTBF 2Het werd al eerder geopperd maar nu wordt het plan ook daadwerkelijk in de praktijk omgezet. Vanaf april zullen Nederlandstalige interviews in de journaals van de RTBF ondertiteld worden. Tot nu toe werden die steeds gedubd.

Het parlement van de Franse gemeenschap heeft deze beslissing unaniem goed gekeurd. “Het is in Franstalige landen niet de gewoonte om programma’s te ondertitelen, maar we leven nu eenmaal in een tweetalig land (sic)”, meldt de RTBF. Het Nederlandstalig taalgebied is veruit een van de enige landen waar tv-programma’s in een andere taal ondertiteld worden. Franse en Duitse zenders, bijvoorbeeld, plakken respectievelijk Franse en Duitse stemmen over de geluidsband.

Enkel de RTBF is verplicht Nederlandstalige items te ondertitelen. RTL-TVi, de Waalse commerciële zender, dubt voorlopig nog naarstig door. |MF

16:36 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rtbf, journaal, ondertitels, dubben |  Facebook |

Kijkcijfers

TV-stuff2009

Geen
Kijkcijfers

Geen kijkcijfers beschikbaar vandaag

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (29%)
2. vtm (26,9%)
3. VT4 (11,7%)
4. Canvas (7,9%)
5. VIJFtv (6,7%)
6. 2BE (5,9%)
7. Vitaya (2,1%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (donderdag)

16:22 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-02-09

4fm krijgt nieuwe naam

Vanaf 1 april is er JOE fm

JOE FMDe VMMa doet een VRT’ken. Niet alleen gaan ze mensen ontslaan, ook gaan ze de naam van een van hun radiozenders veranderen, zonder van doelgroep te veranderen. 4fm heet vanaf 1 april JOE fm.

Vorig jaar nog kreeg 4fm een totaal nieuwe look, met een nieuw logo en een nieuwsochtendshow, 4fm Actueel dat, dat gepresenteerd werd en wordt door Bert Geenen. Na talloze looks verdwijnt de naam 4fm vanaf 1 april en wordt vervangen door JOEfm, dat zich net als 4 fm nu zal richten op 30- tot 40-jarigen.

Erwin Deckers zegt dat JOE fm vernieuwend zal zijn. “In Vlaanderen zijn er veel zenders voor jongeren, hitradio’s, een nieuwsradio, een klassieke radio. Maar geen van al die zenders zal doen wat JOE zal gaan doen. JOE fm zal klassiekers uitzenden in een modern kader.”

Peter Bossaert, directeur van de Q-groep, de radiotak van de VMMa, vindt 4fm een grijze muis. “Vanaf dit jaar gaan we het profiel van de zender aanscherpen en versterken". Bert Geenen zal programmadirecteur worden bij de zender. Hij zal niet meer het ochtendblok presenteren. Dat zal gedaan worden door zanger Raf Van Brussel en Alexandra Potvin, die overstapt van zusterzender Q-music naar JOE fm.

“Het logo van JOE fm straalt de identiteit van de radio goed af: een zender met een hoek af. Het is iet wat ondeugend. De baseline is: the smile, the music.”, sluit Geenen af. |MF

19:02 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, media, brussel, van, peter, raf, 4fm, bert, fm, deckers, erwin, q-groep, joe, alexandra, potvin, bossaert, geenen |  Facebook |

VRT moet nadenken over rode knop

"Pluszenders zijn aparte kanalen"

Eén+Vlaams minster-president en tevens minister van Media Kris Peeters wil dat de VRT zich bezint over het extra aanbod achter de rode knop. De VRT moet definiëren wat ze precies verstaan onder de ‘verrijkte inhoud’ die ze tonen op hun digitale ontkoppelingskanalen Eén+, Canvas+ en Ketnet+.

Voor digitale kijkers is het handig. Wanneer er uitzonderlijk een programma te zien is op Eén, een sportevenement bijvoorbeeld, en men schakelt over op de normale Eén-programmatie, dan kan men het evenement verder bekijken op Eén+. Voor analoge kijkers is dat echter niet het geval. Zij zien het programma plots afronden terwijl het eigenlijk nog niet gedaan is. Op Canvas+ worden extra programma’s uitgezonden die voor analoge kijkers niet te zien zijn.

Minister-president Peeters begrijpt de wrevel bij de analoge kijkers. De VRT moet zich bezinnen over wat ze als extra inhoud beschouwen. De VRT werd vorig jaar al eens teruggefloten toen het de elfnovemberviering achter de rode knop uitzond. De VRT erkende haar fout.

Jurgen Verstrepen en Carl Decaluwé vinden ook dat de pluszenders eigenlijk aparte tv-kanalen vormen. En dat mag niet volgens het regeerakkoord. Verstrepen vindt dat de kanalen vaak geen verrijkte inhoud tonen, maar nieuwe programma’s. Als de VRT nieuwe zenders wil oprichten moet de regering daar haar toestemming voor geven. |MF

18:48 Gepost door MediaFlandria in Digitale- en HD-televisie | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vrt, televisie, ketnet, canvas, een, digitale |  Facebook |

VT4 wederom beboet

€ 20 000 voor reclame in 'The Block'

VT4-gebouwTv-zender VT4 krijgt weer een boete. Voor de derde keer al op korte tijd. Dit keer bedraagt de geldstraf € 20 000, een groot bedrag.

De VRM heeft VT4 gemonitord in de periode waarin The Block Hoegaarden te zien was. Blijkbaar zaten er in het programma auditieve en visuele verwijzingen naar sponsors van het programma. Volgens de mediadecreten mogen logo’s en merknamen enkel in beeld komen og vermeld worden als dat echt noodzakelijk is. Dat is volgens de Vlaamse Regulator voor de Media hier echter niet het geval. “VT4 heeft de merknamen doelbewust vermeld”, klinkt het. VT4 verweert zich door te zeggen dat de vermeldingen ‘per ongeluk’ ontstaan zijn.

“VT4 heeft weldegelijk de wet overtreden. The Block is geen informatief programma over verbouwen, maar een amusementsprogramma waarin de deelnemende koppels het in een wedstrijd tegen mekaar moeten opnemen. In dergelijk programma mogen merknamen niet in beeld komen of vermeld worden”, aldus nog de VRM.

VT4-zegsman Kristof Demasure verweert zich: “In een verbouwprogramma worden nu eenmaal bouwmaterialen gebruikt, het is dan ook niet verwonderlijk dat er logo’s in beeld komen. Wij doen echt niet anders dan andere zenders. Bovendien zijn er grijze zones in de mediadecreten.”

Ook digitale zender Move-On moet € 12 000 betalen omdat het de reclamewetgeving overtrad. Ook voor hen was het niet de eerste keer. |MF

18:38 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, reclame, boete, televisie, vt4, on, move |  Facebook |