25-02-09

VMMa bevestigt: Radio Bembem stopt

"Zender kan niet overleven via internet en kabel"

QgroepAfgelopen zondag meldden we het al, maar nu is het ook officieel bevestigd: Radio Bembem, de kinderzender van de VMMa houdt op met uitzenden.

De radiotak van de VMMa geeft vandaag extra uitleg. Bembem werd opgestart in afwachting dat de commerciële radiozenders digitaal zouden kunnen uitzenden. De Vlaamse regering heeft de radio-ether nog steeds niet gedigitaliseerd, waardoor de zender het voor bekeken houdt.

De kans bestaat wel dat de radio in de toekomst terugkeert, wanneer er zich digitale opportuniteiten voordoen. Maar alleen via internet en de kabel kan een radiozender niet overleven. De medewerkers van Bembem kunnen aan de slag bij Q-music en 4fm, de andere zenders van de VMMa |MF

19:44 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, q-music, 4fm, bembem, vmma |  Facebook |

Nieuw mediadecreet

Gunstig voor commerciële tv

PersBinnenkort treedt er een nieuw mediadecreet in voege in Vlaanderen, meldt 6Minutes. Dat decreet is vooral voordelig voor commerciële tv-stations.

U kent ze wel, de boodschappen van algemeen nut. Ze zijn te zien op de VRT-zenders, maar ook op commerciële zenders, tussen de andere reclame. Aan voordelige tarieven kunnen organisaties reclamezendtijd kopen op de commerciële televisie. Die boodschappen van algemeen nut worden tot nu toe tot de gewone reclame gerekend, maar dat verandert weldra.

Nu mogen de tv-zenders 20 minuten reclame uitzenden in 1 uur. Als ze een boodschap van algemeen nut uitzenden, geldt dat als reclame. Binnenkort behoren boodschappen van algemeen nut niet meer tot reclame, wat impliceert dat de zenders dus meer reclame kunnen uitzenden van adverteerders die de volle pot betalen.

Ook mag er binnenkort een recht van antwoord worden uitgezonden, zoals dat nu al het geval is in de schrijvende pers. Als een kijker zich verongelijkt voelt door een foutieve uitspraak in pakweg een tv-journaal, dan kan die uitspraak in de volgende uitzending op hetzelfde tijdstip rechtgezet worden.

Tenslotte mogen politici in aanloop naar de verkiezingen ook zendtijd kopen op commerciële tv-zenders en mogen duidingsprogramma’s gesponsord worden. |MF

18:34 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, televisie, algemeen, boodschap, nut, decreet, zendetijd |  Facebook |

Hello Goodbye scoort middematig

TV-stuff2009

Hello Goodbye // vtm // dinsdag 24 februari 2009 // 20u37
590 000 kijkers
// 22% madl.

vtmmarktDe tv-zenders maken zich stilaan op voor het voorjaar. Maandag kwam vtm al sterk uit de hoek met Aspe, dat meer dan 900 000 kijkers haalde. Vilvoorden zette daarmee Zaventem, de thuisbasis van VT4 een ferme hak, want zij haalden op hetzelfde moment een 225 000 kijkers voor de eerste aflevering van Het Hotel en amper 150 000 kijkers voor de Temptation Island Compilatie.
Gisteren verging het vtm dan weer wat minder. Familie deed het goed, Het Nieuws matig en Hello Goodbye, een voormalige VIJFtv programma dat nu door Dieter Coppens, neef van Staf en Mathias, gepresenteerde wordt, een tikkeltje ondermaats. Al lijkt dat programma ons ook niet echt een kijkcijferkanon te zijn. In dat opzicht lijkt het een waardige opvolger voor De Designers, dat vorige week haar ontknoping kende. Om precies te zijn haalde het programma 589 710 kijkers (madl: 21,60%).
Vtm zal vooral volgende week dinsdag uit haar pijpen komen, wanneer Mijn Restaurant opnieuw begint. Voor de nieuwe reeks spaart de zender kosten noch moeite. Dagelijks zijn er talloze promo’s te zien voor de absolute kijkcijferhit van 2008. Benieuwd of het programma ook in 2009 zo populair zal zijn.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (28,4%)
2. vtm (25%)
3. 2BE (10,8%)
4. VT4 (9,9%)
5. VIJFtv (6,3%)
6. Canvas (4,6%)
7. Vitaya (2,4%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag)

18:18 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, hello, tv, vtm, coppens, goodbye, vijftv, vmma, dieter, relity |  Facebook |

24-02-09

Jokfoe op sterven na dood

Chris Cockmartin vertrekt met Planckaerts

goedele LiekensHet productiehuis van Goedele Liekens, Jokfoe, lijkt geen toekomst meer te hebben. Chris Cockmartin, de ex van Liekens, heeft ontslag genomen en een eigen productiehuis opgericht. Hij neemt het enige programma van Jokfoe, De Planckaerts, met zich mee. Hij was trouwens ook de laatste werknemer van Jokfoe.

Cockmartin stampt het nieuwe productiehuis C-View uit de grond. Vtm heeft bij dat huis al meteen een nieuwe reeks van het bijzonder hoogstaande programma De Planckaerts besteld. Cockamrtin was begin februari al opgestapt bij Jokfoe. Jokfoe is voor 50% in handen van Goedele Liekens en voor evenveel procent in die van Sanoma Magazines (Story, Humo …). Het productiehuis staat er nu heel slecht voor.

Nu vtm voor De Planckaerts met C-View in zee stapt, lijkt Jokfoe terminaal te zijn. “Voor vtm verandert er eigenlijk niet. C-View zal De Planckaerts nu maken, met dezelfde ploeg”, zegt Cockamrtin in De Morgen. Toch zal ook C-View het moeilijk krijgen. De VRT moet besparen en ook de VMMa moet het rustig aandoen. Bovendien hebben beide bedrijven hun vertrouwde partners. Daar komt dan nog bij dat de VRT meer programma’s binnenshuis wil maken. |MF

13:36 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reality, vtm, sanoma, planckaerts, liekens, jokfoe, goedle, cockmartin |  Facebook |

Telenet waarschuwt EXQI

"Geen plaats meer op de kabel"

EXQIDuco Sickinghe, de gedelegeerd bestuurder van Telenet, heeft een brief gestuurd naar Gabriel Fehervari, de baas van Alfacam. Dat meldt De Morgen. Fehervari wil tussen 15 augustus en oktober een nieuwe grote zender, als concurrent voor Eén en vtm, lanceren in Vlaanderen. Telenet waarschuwt Fehervari dat hij niet te hard van stapel moet lopen, want op de analoge kabel “is er geen plaats meer voor de zender”.

Er is al een tijdje een strijd aan de gang tussen EXQI, zoals de zender zal heten, en Telenet. Alfacam, de moedermaatschappij van EXQI, heeft momenteel al twee digitale zenders: EXQI Culture (HD) en EXQI Sport (HD). Nu wil men ook een grote zender oprichten die moet concurreren met Eén en vtm: EXQI. Voorwaarde is wel dat die zender zowel digitaal als analoog te ontvangen is. Maar dat kan niet volgens Telenet.

EXQI heeft mogelijke adverteerders de afgelopen maanden al warm gemaakt voor de zender. Ze lieten hen zien welke programma’s ze gingen maken en legden uit hoeveel een reclamespot ongeveer zou kosten als de zender er is.
De plannen zijn op z’n minst ambitieus te noemen. De zender wil elke dag nieuws en sport brengen, net als politiek en amusement. ‘Debby en Nancy’; ‘EXQI Peditie’, een spel dat lijkt op ‘Spel Zonder Grenzen’; een docusoap rond Franco Dragone en op vrijdagavond een programma dat lijkt op de muziekshow ‘Taratata’, dat loopt op France 2, worden geprogrammeerd. Bovendien wil men ook nog eens een Waalse versie maken van de zender.

Het stoort Telenet echter dat men bij EXQI al doet alsof de zender analoog kan uitzenden. “Wij hebben Alfacam laten weten dat ze voorzichtiger moeten zijn wat hun communicatie betreft”, zegt Stefan Coenjaerts, zegsman van Telenet. “Op dit moment is er geen plaats op de kabel, dus Alfacam moet niet doen alsof er al een akkoord is.” Ook het feit dat EXQI er nog dit jaar moet komen is volgens Telenet voorbarig.

Fehervari heeft al gezegd dat de zender er niet komt als ze niet analoog kunnen uitzenden. “We willen onze plaats op de kabel verdienen. We moeten er dus voor zorgen dat wat we aanbieden zeer goed is. We gaan Telenet niet voor de rechter dagen.”

Telenet heeft veel problemen wat brandbreedte betreft. Zo zijn de bitrates, de kwaliteit, van bepaalde digitale zenders recent nog verlaagd om HD-zenders MTVNHD en vtm HD in het pakket van Telenet op te nemen. Ook HD-zender EXQI Culture HD kan alleen uitzenden als PRIME Sport HD niet uitzendt. Toch heeft Telenet blijkbaar plaats voor twee analoge kanalen waarop men reclame voor eigen producten uitzendt, de vroegere mozaïekkanalen. Een toestand die vragen doet rijzen … |MF

13:23 Gepost door MediaFlandria in EXQI | Permalink | Commentaren (0) | Tags: telenet, debby, spel, grenzen, vtm, nancy, een, sport, exqi, culture, zonder, fehervari |  Facebook |

Aspe start fameus

TV-stuff2009

Aspe // vtm // maandag 23 februari 2009 // 21u45
910 000 kijkers // 38% madl.

AspeHet nieuwe seizoen van Aspe kende gisteren een mooie start. Voor het eerst sinds lang scoorde een vtm-programma ook nog een meer dan 900 000 kijkers. Het voorjaar van vtm is begonnen.
Inspecteur Van Inn moet het deze keer doen zonder zijn sidekick Versavel. Hij is op verzoek van acteur Lucas van den Eynde uit de reeks geschreven. Van den Eynde kreeg de rol van priester Daens aangeboden in de gelijknamige musical en de rol van beenhouwer Van Genechten in de gevierde Eén-reeks Van Vlees en Bloed.
De nieuwe collega van Van Inn staat hem niet zo aan. Daarbovenop komt nog eens dat zijn echtgenote Hannelore Martens, vertolkt door Francesca Vanthielen, hem dit seizoen ook nog eens zal bedriegen. Kortom genoeg stof om de 913 921 kijkers (madl: 38%) die gisteren keken te blijven entertainen.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (30,3%)
2. Eén (23,7%)
3. VT4 (10,3%)
4. Canvas (9,7%)
5. 2BE (8,3%)
6. VIJFtv (4,1%)
7. Vitaya (3%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (maandag)

12:59 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, brugge, tv, vtm, van, aspe, inn, vanthielen, eynde |  Facebook |

23-02-09

Eén grootste in weekend

TV-stuff2009

Geen
Kijkcijfers

Beste bezoeker

Aangezien er de laatste dagen geen kijkcijfers meer lijken te verschijnen op de site van de VRT, kunnen wij deze ook onmogelijk plaatsen.

Onze excuses voor het ongemak. De marktaandelen zijn nog wel beschikbaar.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
Vrijdag
1. Eén (25,3%)
2. vtm (22,1%)
3. VT4 (12,3%)
Zaterdag
1. Eén (26,6%)
2. vtm (20,8%)
3. 2BE (13,3%)
Zondag
1. Eén (39,4%)
2. vtm (20,9%)
3. VT4 (10,9%)
4. 2BE (6,2%)
5. Canvas (5,8%)
6. Vitaya (2,8%)
7. VIJFtv (2,8%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (vrijdag, zaterdag en zondag)

17:16 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tv-stuff |  Facebook |