04-03-09

Mooie start voor Mijn Restaurant II

TV-stuff2009

Mijn Restaurant // vtm // dinsdag 24 februari 2009 // 20u37
810 000 kijkers
// 31% madl.

rani814 922 kijkers (madl: 30,80%) hebben gisteren naar de startaflevering van Mijn Restaurant reeks 2 gekeken. Het realityprogramma dat vorig jaar een immens succes was, heeft daarmee een mooie start gemaakt. Het scoorde beduidend meer dan de overige vtm-programma’s in de top 10. Zoals het er nu voor staat zal deze reeks wederom een succes worden, maar of het ook weer een echte hype zal worden, zoals vorig jaar, valt nog af te wachten.
In de eerste afleveringen kregen de koppels hun gebouw te zien. Ze mochten een naam kiezen en maakten een ‘mission statement’, vorig jaar heette dat nog ‘business plan’. Jawel, deze reeks is weldegelijk verschillende van de vorige!
In Kortrijk zal het niet volgens plan gaan. De deelnemers daar kunnen namelijk niet verbouwen. En dan bedoelen we niet dat ze zo onhandig zijn, maar dat ze geen bouwvergunning hebben. Vtm was al beginnen verbouwen in het historisch pand, toen bleek dat de vergunning nog niet in orde was. Meteen werden de werken stilgelegd. En heden liggen ze nog altijd stil. Vtm heeft de kandidaten verzekerd dat ze ‘met gelijke wapens de strijd aan kunnen gaan met hun concurrenten van zodra de vergunning in orde is’. Wat ze daar precies mee bedoelen is voorlopig nog onduidelijk, maar waarschijnlijk krijgen de kandidaten extra (financiële) steun.
Donderdag zien we welke koppel het beste business plan – sorry, mission statement – heeft. Dat koppel verdient het meeste startkapitaal. De slechtsten riskeren helemaal niets te krijgen als startkapitaal.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (31,9%)
2. Eén (26,1%)
3. VT4 (11,1%)
4. Canvas (10,2%)
5. 2BE (6,4%)
6. VIJFtv (3,7%)
7. Vitaya (1,9%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag)

19:33 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, reality, de, tv, vtm, rani, coninck |  Facebook |

03-03-09

Carry Goossens geslachtofferd

Vtm verlengt contract niet

Carry GoossensHarde tijden vereisen harde maatregelen dacht de directeur van de VMMa en hij ontsloeg prompt vtm-journalist Dirk Desmedt, Tiany Kiriloff en nog een resem andere mensen. 28 in totaal. Nu wordt ook het exclusiviteitscontract van acteur Carry Goossens niet meer verlengd.

Goossens reageert teleurgesteld, maar begrijpen in het weekblad Story. Hij vernam het nieuws een week geleden via brief. “Het is heel erg jammer”, zegt de acteur, “Een inkomen verliezen in deze tijden is absoluut geen lachertje.” In april werkt Carry de opnamen van de allerlaatste reeks van Lili En Marleen af. Ook krijgt hij een bijrol in de nieuwe serie Erika Maes.

In 1994 stapte Goossens over van de VRT naar het toen nog tamelijk nieuwe vtm. Later zou ook collega Jacques Vermeire hem volgen. Ook hij zal de komende tijd niet meer te zien zijn op tv. Mogelijk presenteert hij in het najaar een nieuwe reeks Sterren Op De Dansvloer, al is ook dat niet zeker, laat staan bevestigd. |MF

18:25 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: contract, vtm, marleen, goossens, vmma, carry, nietverlengd, lili |  Facebook |

Terguval voor Aspe

TV-stuff2009

Aspe // vtm // maandag 2 maart 2009 // 21u43
830 000 kijkers // 36% madl.

AspeAspe scoorde gisteren net geen 100 00 kijkers minder dan vorige week maandag. Ook aan marktaandeel moest het programma inleveren. Toch is het toch nog steeds het best scorende programma op dat tijdstip. Ook in de commerciële doelgroepen zorgt onder andere Aspe er voor dat vtm marktleider was.
De terugval is op zich wel vreemd. Familie en Het Nieuws scoorden vorige week slechter dan Aspe en deze week is het net omgekeerd. Wel was het vorige week zo dat Het Hotel dat op dat tijdstip op VT4 loopt, slechts matig scoorde. Het is niet uitgesloten dat dat programma deze week meer succes kende, al zijn daar geen kijkcijfers van.
Toch doet Aspe het met 828 636 kijkers (madl: 36,20%) het zeker niet slecht.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (30,3%)
2. Eén (24,7%)
3. VT4 (11,1%)
4. Canvas (8,9%)
5. 2BE (7,3%)
6. VIJFtv (3,9%)
7. Vitaya (2,5%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (maandag)

18:10 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, hotel, kijkcijfers, vt4, het, tv, vtm, aspe |  Facebook |

02-03-09

Mercator is geen Pappenheimer

TV-stuff2009

Mercator // Eén // Zondag 1 maart 2009 // 20u33
1,2 miljoen kijkers // 45% marktaandeel

thomas vandervekenDe Pappenheimers nemen weer hun maandenlange jaarlijkse vakantie. Gisteren was het de eerste Pappenheimerloze zondag sinds weken en dat heeft ons pijn gedaan. Het nieuwe programma ‘Mercator’ heeft ons wel aan het Eén-scherm gehouden, maar op momenten waarop een mediageile Braschaatse familie die gaat verhuizen en waarvan wij de identiteit niet zullen bekendmaken, het scherm bij de concurrentie vult is dat ook niet meer dan normaal.
Mercator is het zoveelste realityprogramma dat Vlaanderen rijk is. Toch wijkt het af van Beauty en de Nerd, Temptation Island en The Block, omwille van het feit dat je er toch nog iets van bijleert. Het kan misschien aan onze barbaarse opvoeding liggen, maar wij wisten bijvoorbeeld niet dat joden ook naarstig diamanten slijpen in Amsterdam.
Dat er hevige competitie optreedt als je de groep nog eens verdeeld in twee subgroepen, wisten we al wel door Expeditie Robsinson, 71° Noord en anderen. Het laptopmoment deed ons bij wijlen hunkeren naar het legendarische De Mol, maar tevergeefs. Een mooi programma, maar volgens ons niet passend op een zondag.
Daar dachten 1 225 937 mensen echter anders over. Wetende dat dat 44,60% van de kijkers is die op dat moment tv keken, voelen wij ons eenzaam. U kan met uw steunbetuigingen terecht op MediaFlandria@hotmail.com.

Andere interessante
Kijkcijfers

Film: The Devil Wears Prada (vtm, vrijdag 27/02): 667 083 kijkers (madl: 28,70%)
Omloop Het Nieuwsblad (Eén, zaterdag 28/02): 590 216 kijkers (madl: 71,70%)
F.C. De Kampioenen (Eén, zaterdag): 1 107 640 kijkers (madl: 48,40%)
De Pfaffs (vtm, zondag 1/03): 759 881 kijkers (madl: 27,70%)

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
Vrijdag
1. vtm (28,8%)
2. Eén (23,5%)
3. 2BE (9,5%)
Zaterdag
1. Eén (28,7%)
2. vtm (18%)
3. Canvas (11,3%)
Zondag
1. Eén (38,4%)
2. vtm (20,6%)
3. VT4 (9,4%)
4. 2BE (7,9%)
5. Canvas (6%)
6. Vitaya (2,9%)
7. VIJFtv (2,6%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (vrijdag, zaterdag en zondag)

20:41 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, schip, reality, vrt, een, mercator, tv, thomas, vanderveken |  Facebook |

27-02-09

Zattoo weg uit België

Geen gratis internet-tv meer

vt41Zattoo, de eigenaars van het gelijknamige computerprogramma waarmee internetters op hun pc tv kunnen kijken, houden het voor bekeken in België. Zattoo heeft in ons land te weinig leden om rendabel te blijven.

Voor veel internauten zal dit nieuws voor verontwaardiging zorgen. Via Zattoo kun je kijken naar VT4, VIJFtv, La Une, La Deux, Al Jazeera English en een rits andere zenders. VT4 en VIJFtv zijn al wel een maand uit de lucht. Nu kapt Zattoo ermee in België.

In ons land waren er zowat 100 000 leden. Volgens woordvoerder Helen Schoch is dat veel te weinig om rendabel te zijn. Het programma is volledig gratis en wordt bijgevolg gesponsord door reclamegeld. Omwille van de financiële crisis doet Zattoo de broeksriem om en trekken ze zich terug uit de Belgische markt. “We zouden een reclamecampagne kunne houden, maar daar hebben we geen partner en geld voor”, klinkt het.

Zattoo laat de deur wel op een kier staan. “Als we toch nog een lokale partner vinden om een reclamecampagne mee op te zetten, dan keren we misschien terug.” Wij hopen dat het hen lukt. VT4 en VIJFtv zenden al een tijdje zwart uit op Zattoo. De reden daarvoor is dat SBS Belgium zelf mogelijkheden onderzoekt om zelf tv te maken op het internet. |MF

17:32 Gepost door MediaFlandria in Digitale- en HD-televisie | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, televisie, vt4, sbs, vijftv, belgium, zattoo |  Facebook |

Keyer en De Boer scoren middelmatig

TV-stuff2009

Keyzer en De Boer Advocaten // Eén // donderdag 26 februari 2009 // 21u19
550 000 kijkers // 23% madl.

logoEénGisteren was de tweede aflevering te zien van de Nederlandse advocatenserie Keyzer en de Boer Advocaten. Het programma van de Nederlandse publieke omroep is aangekocht door Eén. Zoals viel te verwachten kan het het kijkcijfer dat Van Vlees en Bloed, dat tot voor twee weken steeds liep op dat tijdstip, niet handhaven. Maar dat zou natuurlijk ook hoogst verwonderlijke zijn.
Keyzer en De Boer gaat dus over een advocatenkantoor. In de eerste aflevering was onder andere al te zien hoe een van de advocaten zelf beschuldigd werd door een poetsvrouw. De man zou zijn handen niet van haar lijf kunnen houden.
De serie is geen hoogvlieger, maar slecht kun je ze nu ook weer niet noemen. De kijkcijfers zijn dan ook navenant. Gisteren keken er 554 090 kijkers (madl: 22,90%).

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (25,1%)
2. vtm (25%)
3. 2BE (10,6%)
4. VT4 (10%)
5. VIJFtv (8,4%)
6. Canvas (6,1%)
7. Vitaya (2,3%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (donderdag)

17:17 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, nederland, vrt, een, tv |  Facebook |

26-02-09

1,8 miljoen nieuws/journaal-kijkers

TV-stuff2009

Het Journaal // Eén // woensdag 25 februari 2009 // 19u00
1 miljoen kijkers // 47% madl.

VRTfgfGisteren is er in Schiphol in Nederland een Turks vliegtuig neergestort. 9 doden en talloze (zwaar)gewonden zijn de balans. Meteen na de crash schoten de media in actie. Op het sociaal netwerk Twitter werden de eerste foto’s van het gecrashte vliegtuig geüpload. Hierdoor werden nieuwszenders als CNN gealarmeerd dat er iets gebeurd was. Meteen konen zij breaking news uitzenden met daarin al meteen beeld.
Ook de NOS en RTL zonden meteen uit over de crash, later zorgden zij voor bewegend beeld. Doorheen de hele dag was alles live te volgen op de televisie. Van de hulpdiensten die de eerste zorgen toedienden, overlevenden die hun verhaal deden, tot de persconferenties.
Ook in ons land reageerden de televisiezenders. Althans toch de VRT, want vtm berichtte er pas over in Het Nieuws van 13 uur. Maar de VRT kwam al om 12u15 met een extra editie van Het Journaal. ’S Avonds keek er iets meer volk naar de journaals dan gewoonlijk, al is de stijging niet spectaculair. Er keken 1 044 983 kijkers (madl: 46,90%) naar Het Journaal en 816 898 (madl: 36,80%) naar Het Nieuws.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (27,3%)
2. Eén (24,2%)
3. VT4 (12,1%)
4. 2BE (9,6%)
5. Canvas (6%)
6. VIJFtv (5,7%)
7. Vitaya (3,4%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (woensdag)

18:12 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, nieuws, tv, journaal, schiphol, kjjkcijfers |  Facebook |