11-03-09

SBS heeft nieuw reclame-idee

Toespitsen op doelgroep via digitale tv

SBSThierry Tacheny, de gedelegeerd bestuurder van SBS Belgium lanceert een vreemd, doch slim voorstel. Hij wil adverteerders nog meer de kans geven zich toe te spitsen op hun doelgroep. Hij wil, net als adverteerders op internet, doelgerichte reclame op de kijker loslaten. Dit kan via de digitale platformen van Belgacom, Telenet en TV Vlaanderen.

Een voorbeeld: een alleenwonende jongeman van 23 jaar kijkt naar een programma op VT4 dat onderbroken wordt door reclame. Hij ziet, net als iedereen die op dat moment kijkt, een filmpje waarin maandverband aangeprezen wordt. In de veronderstelling dat hij 100% gezond is en geen vreemde afwijkingen heeft, heeft die reclame voor hem geen enkel effect, aangezien hij niets is met maandverband.

Dit wil Tacheny in de toekomst veranderen. Dan zou de jongen een reclamespot moeten zien van een nieuw scheerapparaat, terwijl zijn zus enkele kilometers verder in haar appartement naar dezelfde zender kijkt, op hetzelfde ogenblik, maar een reclamefilmpje ziet over een nieuwe mascara.

Op internet gebeurt dit nu ook al. Google stuurt ook al gerichte reclame op u af. Als u veel surft naar sites over planten en tuinieren, kan u wel eens een Google Ad tegenkomen over een nieuwe, fenomenale tuinschop. Ook Facebook zal dit in de toekomst toepassen.

SBS Belgium wil de Google worden van de televisie in Vlaanderen. Ze willen daarvoor in zee stappen met Belgacom en Telenet, misschien ook met TV Vlaanderen. Via digitale tv is het mogelijk doelgerichte reclame uit te zenden. Voor adverteerders zou dit heel interessant zijn.

" Als adverteerders hun relatie met de klanten willen versterken, kunnen wij dat realiseren via de televisie op basis van onze segmentering. Op dit moment ziet iedereen nog dezelfde reclamespot, maar beeld u zich eens in dat we via de servers van Telenet en Belgacom reclame kunnen richten op kijkers die in het profiel passen van het product. Dat zou tv even sterk maken als internet wat adverteren betreft", zegt Tacheny in PUB, een vakblad voor reclame. |MF

 

Jenny Tanghe overleden

Vlaanderen verliest groot actrice (82)

Jenny TangheJenny Tanghe is niet meer. Vandaag is een van Vlaanderens grootste actrices overleden.

Bij het gros van de mensen zal ze waarschijnlijk bekend zijn van haar rol van 'Moeder Cent', een non uit de legendarische BRT-serie 'Wij, Heren Van Zichem'. Bij de jongere medemens is Tanghe bekend van haar rol als Ma DDT uit FC De Kampioenen, of door een van haar andere talloze (bij)rollen in tv-series. Anders kent u haar wel vanuit het theater.

Jenny is 82 jaar oud mogen worden. Ze stierf vandaag in Gent aan een slepende ziekte. Tanghe bracht haar jeugd door in Gent en Oostende? Ze ging studeren aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen en van het een kwam het andere. Ze was niet enkel te zien op de televisie, maar ook in het theater. Toen ze vorig jaar 81 werd, zei ze nog: "Ik heb enorm hard en veel moeten werken, maar ik deed het echt heel graag."

Ondanks dat ze vaak de rol kreeg van hard vrouw, was ze dat in werkelijkheid niet, zegt haar collega Jaak Van Assche. "In feite was ze een zachte, lieve vrouw. Haar praatstijl kwam wat brutaal over, vandaar dat ze al die rollen kreeg."

Haar meest recente rol was die van Georgette De Tremmerie, de moeder van Dimitri De Tremmerie (Jacques Vermeire) in FC De Kampioenen. Naar aanleiding van het overlijden van Tanghe, zendt Eén vanavond rond de klok van elven de 'Kampioenen'-aflevering 'Love Story' uit, waarin Tanghe een grote rol heeft. Op de site van Humo kunt u een interview lezen dat tien jaar geleden afgenomen werd met Jenny Tanghe. Enkele jaren geleden werd ze nog in het ootje genomen door Tom Waes in 'Trigger Happy' |MF

 

18:35 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: humor, gestorven, dood, vrt, theater, actrice, wij, een, heren, vtm, kampioenen, ma, ddt, zichem, jenny, fc, tanghe |  Facebook |

Dewindts Kinderen eindigen in schoonheid

TV-stuff2009

Kinderen van Dewindt // Eén // dinsdag 10 maart 2009 // 20u37
810 000 kijkers
// 33% madl.

logoEén

Over en uit, gedaan. Dat is het met 'Kinderen van Dewindt'. Gisteren was op Eén de allerlaatste aflevering van het allerlaatste seizoen te zien van deze reeks. Na enkele jaren besluit de VRT er nu een punt af te zetten. En dat mocht ook wel. Het verhaal was verteld. Ook veel mensen vonden dat. Het scoorde aardig zonder echt uitmuntend te scoren. De laatste aflevering haalde gisteren 813 841 kijkers (madl: 33,20%).
De VRT blijft wel investeren in fictie. Zo staat goesting momenteel in de steigers. Ook andere zenders gaan voor fictie. Net voor de vernauwing van VT4, bestelde de zender nog een nieuw seizoen van Vermist, het tweede. Wanneer dat uitgezonden wordt, is niet bekend. Ook vtm wil weer meer fictie programmering. Vanaf 25 maart start de zender met 'Jes', een serie over een jonge vrijgezelle vrouw uit Brussel.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (31,2%)
2. Eén (22,3%)
3. VT4 (13,1%)
4. 2BE (10,2%)
5. VIJFtv (5,5%)
6. Canvas (5%)
7. Vitaya (1,8%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag)

18:11 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kinderen, stuff, vrt, een, tv, laatste, dewindt |  Facebook |

10-03-09

Temptation Island krijgt ander uitzenduur

Ook CSI van het scherm en Heroes vervroegd op tv

VeroniqueWie vanavond rond 21u30 voor zijn tv zit in de hoop Temptation Island op het scherm te zien verschijnen, komt bedrogen uit. Wegens lage kijkcijfers gooit VT4 haar programmaschema om. Temptation Island is pas om 22u25 te zien, de nieuwe reeks van CSI verdwijnt van het scherm en de nieuwe reeks van ‘Heroes’ start vervroegd.

En ’t is weer de schuld van vtm! Mijn restaurant is zoals verwacht al meteen weer een succes. De twee eerste afleveringen scoorden al meteen meer dan 800 000 kijkers. Dit cijfer zal waarschijnlijk enkel nog stijgen. Dat zorgt ervoor dat Temptation Island met iets meer dan 150 000 kijkers ondermaats scoort. Of zorgde, hoopt VT4, want het programma wordt nu later uitgezonden.

“Tweer reality-programma’s is van het goede teveel. Vorige week stonden Mijn Restaurant en Temptation Island recht tegenover elkaar”, zegt VT4-zegsman Kristof Demasure in De Standaard. “We hadden gehoopt en verwacht dat Temptation Island meteen weer een succes zou zijn, maar niets is minder waar. Daarom verplaatsen we het.” Hij maakt zich wel geen illusies: “Het gaat nu geen 500 000 kijkers halen, maar we moeten onze programma’s een beetje spreiden om onze doelgroep zoveel mogelijk te bereiken.”

CSI wordt tijdelijk van de buis gehaald, na amper 1 aflevering en Heroes wordt vervroegd uitgezonden. VT4 beweert dat dit een eenmalige maatregel is en dat het geenszins de bedoeling is om nog te gaan sleutelen aan het programmarooster. |MF

18:09 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: restaurant, vmma, sbs, vt4, vtm, temptation, island, mijn, uitzenduur |  Facebook |

Nieuws scoort slechter dan Journaal

TV-stuff2009

Het Nieuws // vtm // maandag 9 maart 2009 // 18u59
740 000 kijkers // 34% madl.

Het Nieuws8’t Zijn weer boeiende tijden in actualiteitenland. In Ierland en Noord-Ierland is de spanning weer te snijden en bij ons trachten Leterme en de zijnen hun onschuld te bewijzen. Traditioneel halen de nieuwsuitzendingen dan hogere kijkcijfers en ook nu is dat weer zo. Enkel de VRT lijkt hiervan min of meer te kunnen profiteren.
Naar goede gewoonte bengelt Het Nieuws van vtm mijlenver achter. Het verschil tussen beide nieuwsuitzendingen bedraagt meer dan 300 000 kijkers. De tijd dat beide programma’s ongeveer even veel kijkers haalden en vtm zelfs geregeld over de VRT wipte ligt eveneens mijlenver achter ons.
Hoe komt dat toch? Vtm lijkt weer meer en meer de sensationele toer op te gaan, net als vroeger. Sinds de vernieuwingsoperatie een jaar geleden is er veel aandacht voor showbizznieuws en fait divers. Ook gisteren was het weer van dattum. In plaats van voldoende diep in te gaan op de Fortis-zaak, vond men het bij vtm nodig om de sluwe ontsnappingspoging van ex-Fortis topman Lippens - de man ging binnen langs een achterpoortje, om niet opgemerkt te worden door de pers – extra in de verf te zetten door ‘undercover’ te gaan en zo informatie over Lippens los te krijgen van medewerkers. Op hetzelfde ogenblik vertelde Goedele Devroy de belangrijkste feiten van de dag met betrekking tot de Fortis-zaak.
Of hoe vtm de 737 621 kijkers (madl: 33,70%) helemaal aan zichzelf te danken heeft. Ter vergelijking: Het Journaal haalde 1 042 898 kijkers (madl: 47,60%). De VRT haalde dus maarliefst 14 procentpunt meer marktaandeel dan vtm. Tijd voor bezinning?

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (32,4%)
2. Eén (24,2%)
3. 2BE (9,6%)
4. VT4 (8,9%)
5. Canvas (8,1%)
6. VIJFtv (3,9%)
7. Vitaya (2,6%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (maandag)

17:51 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, nieuws, vrt, een, tv, vtm, journaal |  Facebook |

09-03-09

Kampioenen geen kampioen meer

TV-stuff2009

FC De Kampioenen // Eén // zaterdag 7 maart 2009 // 20u41
1 miljoen kijkers // 44% marktaandeel

MarcskeZaterdag eindigde het 19de seizoen van ‘FC De Kampioenen’ toch wel in mineur met 1 002 138 kijkers (madl: 43,80%). Opnieuw raakte de komische reeks net de grens van een miljoen kijkers. De vorige reeks kende haar seizoenapotheose nog voor de ogen van bijna 1,5 miljoen kijkers.
Het was dan ook een erg zwak seizoen voor FC De Kampioenen. De scenario’s waren herwerkingen van vorige seizoenen en dat pikte niet alle kijkers. Na al die succesvolle jaren, lijkt er stilaan sleet te komen op de formule van de pottenstampers uit een niet nader bekend Vlaams dorp. Voor de scenarioschrijvers rest nu de zware taak om van seizoen 20 terug iets creatiefs en grappigs te maken. Anders zouden de kampioenen wel eens in de geschiedenis verdwijnen als populair programma dat in de laatste seizoenen volledig geruïneerd werd.
Vraag is of het wel beter kan. Na 19 seizoenen zijn zowat alle grappen die er met deze voetbalploeg uitgehaald kunnen worden, uitgehaald. Men moet maar eens afstappen van het scenario van het verkeerd afgeluisterde gesprek, het misverstand, de vrouwenzot die voor problemen zorgt en dergelijke meer. Helaas zijn zulke scenario’s nu eenmaal de ruggengraat van een reeks op het niveau van FC De Kampioenen. Het is dan misschien ook het verstandigst om voor seizoen 20 nog eens ‘een efforeke te doen’ en zo in schoonheid te eindigen met de reeks die ooit bijna twee miljoen Vlamingen aan het scherm kluisterde.

Andere interessante
Kijkcijfers

Film: World Trade Center (vtm, vrijdag 6/03): 694 696 kijkers (madl: 26,40%)
Hartelijke Groeten aan Iedereen (Eén, zaterdag 7/03): 365 376 kijkers (madl: 16,30%)
SOS Piet (vtm, zondag 8/03): 669 005 kijkers (madl: 42,70%)

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
Vrijdag
1. vtm (28,8%)
2. Eén (26,6%)
3. VT4 (9,6%)
Zaterdag
1. Eén (24,9%)
2. vtm (17,1%)
3. 2BE (14,3%)
Zondag
1. Eén (38%)
2. vtm (20,6%)
3. 2BE (9,4%)
4. VT4 (8%)
5. Canvas (5,2%)
6. VIJFtv (2,7%)
7. Vitaya (2%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (vrijdag, zaterdag en zondag)

17:56 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, vrt, een, de, tv, kampioenen, mineur, fc |  Facebook |

04-03-09

JOE fm krijgt vorm

Zender maakt programmarooster bekend

JOE FMJOE fm, de opvolger van 4fm krijgt meer en meer vorm. Bij de aankondiging van de zender werd bekend dat Alexandra Potvin en Raf Van Brussel het ochtendblok zullen presenteren. Vandaag werd de volledige programmering van de zender openbaar gemaakt.

Alexandra stapt over van Q-music naar JOE fm en ook Q-collega Herbert Bruynseels trekt naar een andere gang in het VMMa-gebouw. Bruynseels zal het programma ‘Top 40 Hitarchief’ presenteren tussen 12u en 13u. Het 4fm-programma ‘Heartbeats’ verhuist mee naar JOE fm en zal enkel in het weekend nog gepresenteerd worden door huidige presentatrice Truus Druyts. Doorheen de week zal Tess Goossens, ex-vtm-omroepster, de presentatie op zich nemen en dat vanaf 20u00.

Van 9u tot 12u zal Leen Demarré het programma ‘Lilaleen’ presenteren. Demarré werkt al geruime tijd voor 4fm. Van 13u tot 16u is de ether helemaal voor Bert Geenen met ‘Geenen Zever’. Geen presenteert op dit moment het ochtendblok 4fm Actueel bij de zender. Van 16u tot 19u presenteert Jan Bosman ‘De Spits met Jan’. In het weekend is er tussen 19u en 20u het programma ‘I Love The Eightees’, met –jawel – muziek uit de jaren tachtig. In ‘JOE kes’ zaterdag en zondag van 9u tot 12u worden tenslotte de beste JOE fm-momenten van de week herhaald.

Een erg gevarieerd programmarooster, als je het ons vraagt. In ieder geval pakken beter dan het huidige van 4fm. |MF

19:48 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, brussel, van, 4fm, goossens, bert, jan, vmma, fm, joe, potvin, geenen, bruynseels, tess, bosman |  Facebook |