03-02-09

Tom Waes naar deMENSEN

Zal hij nog te zien zijn op 2BE en VT4?

Tom WaesTom Waes, bekend van Tragger Hippy en Tomtesterom, heeft een exclusief contract afgesloten met productiehuis deMENSEN, dat grotendeels in handen is van Woestijnvis.

Voor deMENSEN zal hij een tweede reeks maken van Tomtesterom, een programma waarin Waes enkele handleidingen test op 'hiaaten'. In het eerste seizoen probeerde hij te vliegen met een primitieve vliegmachine en was hij enkele dagen papparazo. Welke uitdagingen Waes in seizoen twee aangaat, wordt momenteel nog druk uitgedokterd door zijn nieuwe werkgever.

De kans lijkt nu ook klein te zijn dat Waes nog op andere zenders dan die van de VRT te zien is. deMENSEN maakt namelijk vooral programma's van de VRT, denk maar aan 'Blokken'.

Vroeger presenteerde Waes op 2BE het verborgencameraprogramma 'Tragger Hippy', dat succes kende. Normaal gezien zou hij dit voorjaar ook te zien zijn in een VT4-programma. Waarschijnlijk heeft VT4 dat programma geannuleerd of uitgesteld wegens de crisis. |MF

19:02 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vt4, tom, happy, trigger, tragger, hippy, 2be, demensen, waes, tomtesterom |  Facebook |

02-02-09

Joden (weer) boos op VRT

"Joodse satire in 'Man Bijt Hond' kan niet door beugel"

VRTHet zit er weer eens bovenarms op tussen de joodse gemeenschap en de VRT. In 'Het Gesproken Dagblad', een satirische rubriek uit 'Man Bijt Hond', werd een filmpje getoond over instellingen waar de joden nog niet boos op zijn.

En tegenwoordig zijn de joden nogal veel boos. Op de VRT, omdat ze een uitzending van het Canvas-programma 'Plat Préféré' weidden aan Hitler, op Bert Anciaux, omdat die het drama van Dendermonde vergeleek met de Israëlische invasie van de Gaza-strook en een jodenmop van Philippe Geubels op Radio 1 lokte ook negatieve reacties uit bij de joden.

Volgens de joods Open VLD'er Claude Marinower was het filmpje 'er zwaar over'. "De joden werden er stereotiep in afgebeeld", zegt hij. Marinower zit ook in de raad van bestuur van de VRT. Hij wil de kwestie op de agenda zetten.

De maker van Het Gesproken Dagblad, zanger Stijn Meuris, komt totaal uit de lucht gevallen. "Wij lachen met iedereen, alle bevolkingsgroepen komen in onze satrische rubriek aan bod. Uiteraard maken wij geen uitzondering voor de joden", zegt Meuris.

Ook de VRT zelf begrijpt de joden niet. Diane Waumans, woordvoerster van de VRT: "Satire en humor moeten zeker kunnen op de VRT zenders. Dat mag gaan over alle bevolkingsgroepen, dus ook over joden. De kwestie zal wel besproken worden op de raad van bestuur."

Vanmiddag zond de VRT de herhaling van afgelopen vrijdag integraal uit, zonder het bewuste fragment eruit te knippen.|MF

15:49 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hond, vrt, man, joden, bijt, jood, een, stijn, satire, joods, meuris |  Facebook |

21-01-09

Wordt Channel 4 RTL-zender?

Mogelijk fusie tussen Britse zenders Channel 4 en Five

RTLDe populaire Britse zender Channel 4 bevindt zich in moeilijkheden. De financiële crisis speelt de zender flink parten. Men zou overwegen te fuseren met concurrent Five, dat voor honderd percent eigendom is van de Duitse RTL group. Gerhard Zeiler, ceo van de RTL Group, ziet een eventuele fusie wel zitten.

De Duitse zakenkrant 'Financial Times Deutschland' meldde maandag dat er al gesprekken geweest zijn tussen de RTL group en Channel 4. De twee partijen zouden het gehad hebben over de mogelijkheid om beide zenders te laten fuseren. In de Britse krant 'Financial Times' schrijft Zeiler dat hij de eventuele fusie tussen Channel 4 en Five ziet als een publiek-private samenwerking. Channel 4 is namelijk een commerciële zender die ook gefinancierd wordt door de Britse regering. Five is een volledig commerciële zender.

"Publiek-private samenwerkingen worden toegepast in veel sectoren. Als de overheid hoofdaandeelhouder kan zijn van verschillende grootbanken, waarom zou dat dan ook niet kunnen met televisiebedrijven?" vraagt Zeiler zich af. Hij benadrukt dat de Britse overheid de meerderheid van de aandelen zou bezitten in de joint-venture.

Er zouden verschillende scenario's zijn om Channel 4 te helpen. Een daarvan is dus de fusie met Five. Die is ook voor de RTL group interessant, omdat zij hun aanwezigheid op de Britse markt willen vergroten. Toch zal ook de Britse regering haar goedkeuring moeten geven. Maar daar ziet RTL geen problemen.

Vorige week nog ontkende Channel 4 het hele verhaal. Financial Times Deutschland zegt dat uit een bericht van de Britse regering blijkt dat zij de fusie tussen Channel 4 en een privébedrijf als mogelijkheid zien.

Voorlopig zijn de plannen nog zeer abstract. Zo is het niet duidelijk of de fusie zal resulteren in een zender, of dat Channel 4 en Five naast elkaar zullen blijven bestaan.

Men zou ook een tijdje overwogen hebben om Channel 4 onder te brengen bij BBC Worldwide, de commerciële tak van de BBC, die onder andere eigenaar is van BBC World News en BBC Prime, maar daar is men van af gestapt. |MF

20:11 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 5, 4, channel, rtl, group, four, five |  Facebook |

BBC is woedend over 'The Stig'

Mogelijk meerdere Stigs

Top GearTwee weken geleden geleden publiceerde een Engelse krant een foto van The Stig, de befaamde testpiloot van het al even befaamde Top Gear, dat bij ons te zien is op Canvas. De krant wist ook te vertellen dat The Stig dicht bij een F1-carrière heeft gestaan. De naam van de man wilden ze echter niet publiceren, wegens onsportief. Nu heeft de Stig zichzelf per ongeluk ge-out.

The Stig is het mysterieuze element van het BBC Two-programma Top gear. De man is altijd gekleed in een race-uniform met helm. Hij zegt niets. Als hij een auto uittest geeft hij geen krimp en luistert naar cassettes waarop een verhaal verteld wordt of hij volgt les in een vreemde taal, eveneens via een cd of een cassette.

Nu heeft The Stig, die in het echte leven Ben Collins blijkt te zijn, een stuntpiloot, zichzelf verklapt. Hij vroeg een galereihouder hem te helpen bij het produceren van een afdruk van The Stig in actie. Enkele maanden eerder had een bouwvakker al ontdekt dat Collins The Stig was, omdat hij kleren van de Stig vond in Collins' huis. De bouwvakker hield zijn mond.

De BBC heeft officieel nog geen reactie gegeven. Wel komen er verhalen naar buiten die vertellen dat men woest is over het uitlekken van de identiteit van Groot Brittanië's meest geheime man. Enkele jaren geleden lekte de identiteit van de toenmalige Stig ook al uit, waarop de man bedankt werd voor bewezen diensten.

Intussen menen experts dat de BBC meer dan 4 Stigs gebruikt. Ze concluderen dat op basis van de lichaamsbouw van de verschillende Stigs die op tv te zien zijn. In sommige afleveringen zou de Stig groter of kleiner zijn dan in andere afleveringen. |MF

18:40 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vrt, bbc, een, the, collins, ben, stig, two, canavas |  Facebook |

20-01-09

MNM al op herhaling

Zender zond uurtje Regi twee maal uit

MNMlogoZe beginnen al goed bij MNM. Afgelopn vrijdag werd tijdens het programma 'Regi In The Mix' het eerste uur gemixte Regi-muziek ook uitgezonden tijdens het tweede uur.

Natuurlijk gaat het hier om een fout. Er zat een bug in de software van het radiostation. Die fout is inmiddels opgelost. "De technicus had wel door dat tijdens het tweede uur gewoon de muziek van het eerste uur herbegon, maar durfde niets te doen, want dan zou alles pas echt in het honderd lopen", zegt Björn Verdoodt van de VRT.

Bij de VRT is men zeker dat de fout zich niet meer zal voordoen. Regi zal in de toekomst meer en meer live het programma presenteren. Hij kan de eerste weken geen tijd vrijmaken, omdat MNM hem te laat gecontacteerd heeft. Het gemiste uur Regi In The Mix staat op de site van MNM, die al heel wat boze reacties te verwerken kreeg. |MF

20:17 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, vrt, in, the, mix, regi, mnm |  Facebook |

VRT legt zichzelf muziekquota op

Aandeel Nederlandstaligemuziek vastgelegd

radio 1De openbare omroep wordt weleens verweten te weinig aandacht te besteden aan het Nederlandstalige lied. Als het van de VRT zelf aanhangt verandert dat. Voortaan leggen ze zichzelf quota op.

Op Radio 1 zullen 10% van alle liedjes in onze taal gezongen worden. Radio 2 gaat nog een stap verder en zal 25% Nederlandstalige muziek uitzenden. Gerrit Kerremans, de muziekcoördinator van de VRT benadrukt dat de VRT vroeger al veel Nederlanstalige muziek uitzond. "Nu leggen we ons enkel quota op, we maken die officieel."

Her en der vonden mensen de tijd ook rijp voor een radio die enkel Nederlandstalige muziek draait. Maar dat klopt niet volgens Kerremans. "Wij hebben onderzoek verricht en daaruit blijkt dat de Vlaming daar geen behoefte aan heeft. Ook een seniorenzender zou niet nodig zijn."

Verder scherpt de VRT de profielen van haar zenders wat aan. Zo komt er meer verschil tussen de muziek van Radio 1 en Studio Brussel. Die overlapte elkaar de afgelopen maanden wel eens.

Tenslotte zou Studio Brussel 'meer dan ooit alternatief worden'. Al valt af te wachten wat daar van in huis komt. De laatste jaren schuift de zender namelijk meer en meer op naar de mainstream.

De omroep opent op 27 januari ook enkele streams, digitale radiozenders, zeg maar. Voor MNM bestaat die al een tijdje, MNM Hits, het vroegere Donna Hitbits. Verder komen er nog Radio 1 Classics, Radio 2 Topcollectie XL, StuBru Alternative Rock, Klara Continuo en Klara Jazz. |MF

20:10 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, 1, brussel, vrt, 2, studio |  Facebook |

19-01-09

Relatie VRT-Woestijnvis onder druk

Exclusiviteit is geen evidentie meer

pappenheimers_rightKijken we weldra ook naar Woestijnvis-prodcuties op vtm en VT4? Misschien wel. Het heronderhandelen van het contract tussen de VRT en Woestijnvis, dat onder andere programma's maakt zoals 'Van Vlees en Bloed', 'De Pappenheimers', 'De Slimste Mens Ter Wereld' en (via onderaanneming deMensen) 'Blokken', loopt niet zo vlot. De exclusiviteit tussen Woestijnvis en VRT zou in het gedrang komen.

1 februari 1989, binnen enkele weken exact 20 jaar geleden, veranderde het Vlaamse tv-landschap drastisch. Nadat in de ons omringende landen commerciële tv haar intrede maakte, sprong ook Vlaanderen op de commerciële kar. In Nederland had men RTL4, in Duitsland RTL Plus en Sat.1 en zelfs in Wallonië - jaja, er was een tijd dat ze ver op ons vooruit waren - had men al RTL-TVi. Bij ons onstond de Vlaamse Televisie Maatschappij, nu bekend als vtm.

Bij de VRT, de voormalige monopolist, deed men lacherig. Dat veranderde al snel in een zenuwachtig lachje toen het zendertje uit Vilvoorde plotsklaps populairder was dan de openbare omroep. Jaren zou dit duren. Tot de VRT slaagde in een ommezwaai. Die hadden ze grotendeels te danken aan één productiehuis dat programma's maakte en nog steeds maakt, waar iedereen naar kijkt: Woestijnvis. Jarenland waren de VRT en Woestijnvis elkaars beste vriendjes. Maar daar zou nu wel een verandering in kunnen komen.

Want de VRT moet natuurlijk wel een prijs betalen voor de Woestijnvis-programma's. Helaas moeten ze nu aan het besparen slaan. Men gaat het aantal jobs reduceren en contracten met productiehuizen heronderhandelen. Zo ook het contract met Woestijnvis.

Het botert echter niet meer tussen de de gedelegeerd bestuurder van de VRT, Dirk Wauters, en de top van Woestijnvis. Wauters vindt Woestijnvis een dure vogel (of vis?) en Wouter Vandenhaute en de zijnen klagen dan weer dat de VRT Woestijnvis als een 'buitendienst' beschouwt en niet als een onafhankelijk privé-bedrijf.

De spanning tussen de twee bedrijven loopt zo hoog op, dat Wauters himself mee gaat onderhandelen.

Nu is het ook weer niet zo dat u morgen of overmorgen bij ons zult vernemen dat Woestijnvis niet meer exclusief voor de VRT werkt. Ten eerste zijn er veel snellere sites dan de onze, maar er is ook VRT-zegvrouw Diane Waumans die de situatie relativeert. Het contract tussen de VRT en Woestijnvis loopt nog tot 2011. De VRT zal er alles aan doen om het contract te houden. Maar ook Woenstijnvis zal moeten inbinden. Binnen enkele dagen of weken wil de VRT de zaak afronden.

Wij houden u op de hoogte. |MF

 

19:02 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (7) | Tags: contract, media, mens, vrt, vt4, vtm, blokken, een, vlees, bloed, pappenheimers, woestijnvis, slimste |  Facebook |