27-02-09

Zattoo weg uit België

Geen gratis internet-tv meer

vt41Zattoo, de eigenaars van het gelijknamige computerprogramma waarmee internetters op hun pc tv kunnen kijken, houden het voor bekeken in België. Zattoo heeft in ons land te weinig leden om rendabel te blijven.

Voor veel internauten zal dit nieuws voor verontwaardiging zorgen. Via Zattoo kun je kijken naar VT4, VIJFtv, La Une, La Deux, Al Jazeera English en een rits andere zenders. VT4 en VIJFtv zijn al wel een maand uit de lucht. Nu kapt Zattoo ermee in België.

In ons land waren er zowat 100 000 leden. Volgens woordvoerder Helen Schoch is dat veel te weinig om rendabel te zijn. Het programma is volledig gratis en wordt bijgevolg gesponsord door reclamegeld. Omwille van de financiële crisis doet Zattoo de broeksriem om en trekken ze zich terug uit de Belgische markt. “We zouden een reclamecampagne kunne houden, maar daar hebben we geen partner en geld voor”, klinkt het.

Zattoo laat de deur wel op een kier staan. “Als we toch nog een lokale partner vinden om een reclamecampagne mee op te zetten, dan keren we misschien terug.” Wij hopen dat het hen lukt. VT4 en VIJFtv zenden al een tijdje zwart uit op Zattoo. De reden daarvoor is dat SBS Belgium zelf mogelijkheden onderzoekt om zelf tv te maken op het internet. |MF

17:32 Gepost door MediaFlandria in Digitale- en HD-televisie | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, televisie, vt4, sbs, vijftv, belgium, zattoo |  Facebook |

Keyer en De Boer scoren middelmatig

TV-stuff2009

Keyzer en De Boer Advocaten // Eén // donderdag 26 februari 2009 // 21u19
550 000 kijkers // 23% madl.

logoEénGisteren was de tweede aflevering te zien van de Nederlandse advocatenserie Keyzer en de Boer Advocaten. Het programma van de Nederlandse publieke omroep is aangekocht door Eén. Zoals viel te verwachten kan het het kijkcijfer dat Van Vlees en Bloed, dat tot voor twee weken steeds liep op dat tijdstip, niet handhaven. Maar dat zou natuurlijk ook hoogst verwonderlijke zijn.
Keyzer en De Boer gaat dus over een advocatenkantoor. In de eerste aflevering was onder andere al te zien hoe een van de advocaten zelf beschuldigd werd door een poetsvrouw. De man zou zijn handen niet van haar lijf kunnen houden.
De serie is geen hoogvlieger, maar slecht kun je ze nu ook weer niet noemen. De kijkcijfers zijn dan ook navenant. Gisteren keken er 554 090 kijkers (madl: 22,90%).

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (25,1%)
2. vtm (25%)
3. 2BE (10,6%)
4. VT4 (10%)
5. VIJFtv (8,4%)
6. Canvas (6,1%)
7. Vitaya (2,3%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (donderdag)

17:17 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, nederland, vrt, een, tv |  Facebook |

26-02-09

1,8 miljoen nieuws/journaal-kijkers

TV-stuff2009

Het Journaal // Eén // woensdag 25 februari 2009 // 19u00
1 miljoen kijkers // 47% madl.

VRTfgfGisteren is er in Schiphol in Nederland een Turks vliegtuig neergestort. 9 doden en talloze (zwaar)gewonden zijn de balans. Meteen na de crash schoten de media in actie. Op het sociaal netwerk Twitter werden de eerste foto’s van het gecrashte vliegtuig geüpload. Hierdoor werden nieuwszenders als CNN gealarmeerd dat er iets gebeurd was. Meteen konen zij breaking news uitzenden met daarin al meteen beeld.
Ook de NOS en RTL zonden meteen uit over de crash, later zorgden zij voor bewegend beeld. Doorheen de hele dag was alles live te volgen op de televisie. Van de hulpdiensten die de eerste zorgen toedienden, overlevenden die hun verhaal deden, tot de persconferenties.
Ook in ons land reageerden de televisiezenders. Althans toch de VRT, want vtm berichtte er pas over in Het Nieuws van 13 uur. Maar de VRT kwam al om 12u15 met een extra editie van Het Journaal. ’S Avonds keek er iets meer volk naar de journaals dan gewoonlijk, al is de stijging niet spectaculair. Er keken 1 044 983 kijkers (madl: 46,90%) naar Het Journaal en 816 898 (madl: 36,80%) naar Het Nieuws.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. vtm (27,3%)
2. Eén (24,2%)
3. VT4 (12,1%)
4. 2BE (9,6%)
5. Canvas (6%)
6. VIJFtv (5,7%)
7. Vitaya (3,4%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (woensdag)

18:12 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, nieuws, tv, journaal, schiphol, kjjkcijfers |  Facebook |

25-02-09

VMMa bevestigt: Radio Bembem stopt

"Zender kan niet overleven via internet en kabel"

QgroepAfgelopen zondag meldden we het al, maar nu is het ook officieel bevestigd: Radio Bembem, de kinderzender van de VMMa houdt op met uitzenden.

De radiotak van de VMMa geeft vandaag extra uitleg. Bembem werd opgestart in afwachting dat de commerciële radiozenders digitaal zouden kunnen uitzenden. De Vlaamse regering heeft de radio-ether nog steeds niet gedigitaliseerd, waardoor de zender het voor bekeken houdt.

De kans bestaat wel dat de radio in de toekomst terugkeert, wanneer er zich digitale opportuniteiten voordoen. Maar alleen via internet en de kabel kan een radiozender niet overleven. De medewerkers van Bembem kunnen aan de slag bij Q-music en 4fm, de andere zenders van de VMMa |MF

19:44 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, q-music, 4fm, bembem, vmma |  Facebook |

Nieuw mediadecreet

Gunstig voor commerciële tv

PersBinnenkort treedt er een nieuw mediadecreet in voege in Vlaanderen, meldt 6Minutes. Dat decreet is vooral voordelig voor commerciële tv-stations.

U kent ze wel, de boodschappen van algemeen nut. Ze zijn te zien op de VRT-zenders, maar ook op commerciële zenders, tussen de andere reclame. Aan voordelige tarieven kunnen organisaties reclamezendtijd kopen op de commerciële televisie. Die boodschappen van algemeen nut worden tot nu toe tot de gewone reclame gerekend, maar dat verandert weldra.

Nu mogen de tv-zenders 20 minuten reclame uitzenden in 1 uur. Als ze een boodschap van algemeen nut uitzenden, geldt dat als reclame. Binnenkort behoren boodschappen van algemeen nut niet meer tot reclame, wat impliceert dat de zenders dus meer reclame kunnen uitzenden van adverteerders die de volle pot betalen.

Ook mag er binnenkort een recht van antwoord worden uitgezonden, zoals dat nu al het geval is in de schrijvende pers. Als een kijker zich verongelijkt voelt door een foutieve uitspraak in pakweg een tv-journaal, dan kan die uitspraak in de volgende uitzending op hetzelfde tijdstip rechtgezet worden.

Tenslotte mogen politici in aanloop naar de verkiezingen ook zendtijd kopen op commerciële tv-zenders en mogen duidingsprogramma’s gesponsord worden. |MF

18:34 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, televisie, algemeen, boodschap, nut, decreet, zendetijd |  Facebook |

Hello Goodbye scoort middematig

TV-stuff2009

Hello Goodbye // vtm // dinsdag 24 februari 2009 // 20u37
590 000 kijkers
// 22% madl.

vtmmarktDe tv-zenders maken zich stilaan op voor het voorjaar. Maandag kwam vtm al sterk uit de hoek met Aspe, dat meer dan 900 000 kijkers haalde. Vilvoorden zette daarmee Zaventem, de thuisbasis van VT4 een ferme hak, want zij haalden op hetzelfde moment een 225 000 kijkers voor de eerste aflevering van Het Hotel en amper 150 000 kijkers voor de Temptation Island Compilatie.
Gisteren verging het vtm dan weer wat minder. Familie deed het goed, Het Nieuws matig en Hello Goodbye, een voormalige VIJFtv programma dat nu door Dieter Coppens, neef van Staf en Mathias, gepresenteerde wordt, een tikkeltje ondermaats. Al lijkt dat programma ons ook niet echt een kijkcijferkanon te zijn. In dat opzicht lijkt het een waardige opvolger voor De Designers, dat vorige week haar ontknoping kende. Om precies te zijn haalde het programma 589 710 kijkers (madl: 21,60%).
Vtm zal vooral volgende week dinsdag uit haar pijpen komen, wanneer Mijn Restaurant opnieuw begint. Voor de nieuwe reeks spaart de zender kosten noch moeite. Dagelijks zijn er talloze promo’s te zien voor de absolute kijkcijferhit van 2008. Benieuwd of het programma ook in 2009 zo populair zal zijn.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (28,4%)
2. vtm (25%)
3. 2BE (10,8%)
4. VT4 (9,9%)
5. VIJFtv (6,3%)
6. Canvas (4,6%)
7. Vitaya (2,4%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag)

18:18 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, hello, tv, vtm, coppens, goodbye, vijftv, vmma, dieter, relity |  Facebook |

24-02-09

Jokfoe op sterven na dood

Chris Cockmartin vertrekt met Planckaerts

goedele LiekensHet productiehuis van Goedele Liekens, Jokfoe, lijkt geen toekomst meer te hebben. Chris Cockmartin, de ex van Liekens, heeft ontslag genomen en een eigen productiehuis opgericht. Hij neemt het enige programma van Jokfoe, De Planckaerts, met zich mee. Hij was trouwens ook de laatste werknemer van Jokfoe.

Cockmartin stampt het nieuwe productiehuis C-View uit de grond. Vtm heeft bij dat huis al meteen een nieuwe reeks van het bijzonder hoogstaande programma De Planckaerts besteld. Cockamrtin was begin februari al opgestapt bij Jokfoe. Jokfoe is voor 50% in handen van Goedele Liekens en voor evenveel procent in die van Sanoma Magazines (Story, Humo …). Het productiehuis staat er nu heel slecht voor.

Nu vtm voor De Planckaerts met C-View in zee stapt, lijkt Jokfoe terminaal te zijn. “Voor vtm verandert er eigenlijk niet. C-View zal De Planckaerts nu maken, met dezelfde ploeg”, zegt Cockamrtin in De Morgen. Toch zal ook C-View het moeilijk krijgen. De VRT moet besparen en ook de VMMa moet het rustig aandoen. Bovendien hebben beide bedrijven hun vertrouwde partners. Daar komt dan nog bij dat de VRT meer programma’s binnenshuis wil maken. |MF

13:36 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reality, vtm, sanoma, planckaerts, liekens, jokfoe, goedle, cockmartin |  Facebook |