25-02-09

Nieuw mediadecreet

Gunstig voor commerciële tv

PersBinnenkort treedt er een nieuw mediadecreet in voege in Vlaanderen, meldt 6Minutes. Dat decreet is vooral voordelig voor commerciële tv-stations.

U kent ze wel, de boodschappen van algemeen nut. Ze zijn te zien op de VRT-zenders, maar ook op commerciële zenders, tussen de andere reclame. Aan voordelige tarieven kunnen organisaties reclamezendtijd kopen op de commerciële televisie. Die boodschappen van algemeen nut worden tot nu toe tot de gewone reclame gerekend, maar dat verandert weldra.

Nu mogen de tv-zenders 20 minuten reclame uitzenden in 1 uur. Als ze een boodschap van algemeen nut uitzenden, geldt dat als reclame. Binnenkort behoren boodschappen van algemeen nut niet meer tot reclame, wat impliceert dat de zenders dus meer reclame kunnen uitzenden van adverteerders die de volle pot betalen.

Ook mag er binnenkort een recht van antwoord worden uitgezonden, zoals dat nu al het geval is in de schrijvende pers. Als een kijker zich verongelijkt voelt door een foutieve uitspraak in pakweg een tv-journaal, dan kan die uitspraak in de volgende uitzending op hetzelfde tijdstip rechtgezet worden.

Tenslotte mogen politici in aanloop naar de verkiezingen ook zendtijd kopen op commerciële tv-zenders en mogen duidingsprogramma’s gesponsord worden. |MF

18:34 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, televisie, algemeen, boodschap, nut, decreet, zendetijd |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.