30-01-09

Tia Hellebaut wordt tv-presentatrice

Ook Kim Gevaert kiest voor de televisie

hellebaut gevaertVoormalige atlethiekster Tia Hellebaut gaat tv-programma's presenteren. Hellebaut heeft een contract afgesloten met MTV-kinderzender Nickelodeon. Ook zou ze op een voorlopig naamloze zender een programma presenteren waar ze oude sportfiguren in bezoekt.

"De bedoeling van het Nickelodeon-programma is kinderen warm te maken voor sport en dan athletiek in het bijzonder", zegt haar man en ex-manager Wim Vandeven. "Het project staat wel nog in haar kinderschoenen."

Ook gaat Tia naar alle waarschijnlijkheid een tv-programma presenteren waarin ze topatleten interviewt over hun leven en hun sportieve prestaties. Hoe dat programma heet en op welke zender het te zien zal zijn, is voorlopig nog niet geweten.

Ook Tia's ex-collega Kim Gevaert gaat voor de televisie werken. Zij zal op Vitaya een fitnessprogramma presenteren. |MF

13:32 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, gevaert, sport, tv, kim, tia, vitaya, hellebaut, atlethiek |  Facebook |

'Van Vlees en Bloed' stijgt nóg!

TV-stuff2009

Van Vlees en Bloed // Eén // donderdag 29 januari 2009 // 21u23
1,9 miljoen kijkers // 64% madl.

vleesbloedOngelooflijk. Fenomenaal. Nooit gezien. Prachtig. Deze uitroepen zijn zowel van toepassing op de kijkcijfers van 'Van Vlees en Bloed' als op de serie zelf. Gisteren haalde de prachtige drama-comedy-reeks zowaar 1 889 316 kijkers en een marktaandeel van maarliefst 64,30%. Als een zondagavondprogramma op Eén zoveel kijkers telt, is het al een hit. Maar in de week is dit cijfer nog moeilijker te behalen. Het haalt zelfs 200 000 kijkers meer dan 'De Slimste Mens Ter Wereld'.
De makers van de reeks zijn er in geslaagd om er iets prachtigs van te maken. Men is erin geslaagd de perfecte verhouding tussen dramatische en komische situaties te vinden.
Elke week kijken er meer en meer kijkers. Vorige week keken er nog 1,7 miljoen personen. Als men deze stijgende trend aanhoudt, is het idee dat er 2 miljoen mensen zullen kijken naar de serie nog niet zo gek. De reeks zou daarmee wel tv-geschiedenis schrijven. Maar dat doet ze nu misschien al. Wij willen meer van dat!

Het Mooiste Meisje Van De Klas // vtm // donderdag 29 januari 2009 // 20u38
700 000 kijkers // 26% madl.

Je zal in deze tijden maar een concurrent van Eén zijn. Simpel is het niet. Vtm, dat al bijna 20 jaar met wisselend succes 'vecht' tegen Eén, delft duidelijk het onderspit, maar langs de andere kant weet de zender zich toch nog staande te houden tegen al dat openbaar geweld. Zo haalde Het Mooiste Meisje van de klas gisteren nog een mooi cijfer, 697 831 kijkers (madl: 25,90%). Verder moet de Vilvoordse zender het vooral hebben van vaste waarden Het Nieuws en Familie.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (43,3%)
2. vtm (23,7%)
3. VT4 (8,1%)
4. 2BE (6,6%)
5. Canvas (5,1%)
6. VIJFtv (3,9%)
7. Vitaya (2,6%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (donderdag)

13:07 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, meisje, klas, mooiste, vrt, een, tv, vtm, van, kijkers, vlees, bloed, en, kijkcijfer, woestijnvis |  Facebook |

29-01-09

NL tv-zenders brengen om de 5 minuten reclame

SBS6 en Net5 experimenteren met meer, maar kortere reclamepauzes

SBS6 en Net5, twee zenders die net als VT4 en VIJFtv deel uit maken van ProSiebenSat.1 Media, gaan experimenteren met meer reclameblokken, die wel korter zijn.

ProSiebenSat.1 MediaVanaf februari gaan SBS6 en Net5 de series House en The Ghost Wisperer om de 5 à 6 minuten onderbreken voor een reclamebreak van om en bij de 3 minuten. Zo krijgt de kijker meer reclame-onderbekingen, die korter zijn dan gewoonlijk. De filosofie achter het project is dat meer mensen de reclame zien. SBS6 en Net5 willen met kortere breaks voorkomen dat de kijker wegzapt. De serie House M.D. zal bijvoorbeeld in totaal 5 keer onderbroken worden.

De nieuwe rechniek is mogelijk door een nieuwe Europese wet. Die bepaalt dat zenders zoveel reclamepauzes mogen inlassen als ze willen, zolang ze niet meer dan x aantal minuten reclame per uur uitzenden.

In België is de regel nog niet van kracht. De zender zijn hier verplicht om 20 minuten te laten tussen twee blokken. In de toekomst verandert dit waarschijnlijk.

Twee weken geleden kreeg VT4 nog een boete toen ze een serie te veel onderbraken. De zender verdedigde zich toen met deze Europese richtlijn, maar de VRM zei dat de regel nog niet in werking is getreden en de zenders zich dus aan de oude regels moeten houden. |MF

16:04 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, televisie, nederland, sbs6, net5 |  Facebook |

'Mijn Restaurant' Kortrijk stilgelegd

Ontbrekende vergunning strooit bouwgruis in het eten

raniHet programma is nog niet begonnen, of er steken zich al problemen de kop op. Vtm had enkele aannemers reeds de opdracht gegeven enkele verbouwingen uit te voeren aan een historisch pand, dat een restaurant zou worden in de nieuwe reeks Mijn Restaurant. De verbouwingswerkzaamheden zijn per direct stilgelegd wegens het ontrbreken van een bouwvergunning.

Het gaat om de Oude Dekenij in Kortrijk. Vtm wou het pand in de nieuwe reeks van Mijn Restaurant. De zender had al mondelinge toestemming gekregen om de verbouwingen aan te vatten, maar een echte vergunning bleef uit. Om op schema te blijven, liet vtm de werken al aanvangen, zonder vergunning, zo blijkt.

Aangezien het om een pand met historische waarde gaat, heeft het Ministerie voor Ruimtelijke Ordening meten het bevel gegeven de werken te staken. De stellingen en het materiaal zijn al weggehaald, net als het reeds gemaakte puin.

Of vtm nu in de problemen komt, blijft nog koffiedik kijken. Het stadsbestuur bekijkt wat het kan doen. |MF

15:44 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: oude, kortrijk, restaurant, vtm, mijn, dekenij |  Facebook |

Eén, VT4 en VIJFtv krijgen nieuwe look

Eén: weg met bollen, VIJFtv: weg met omroepsters, VT4: weg met eigen producties

VT4leaderDe zenders Eén, VT4 en VIJFtv krijgen een nieuwe look. Eén en VIJFtv krijgen 'binnen enkele dagen' een nieuwe uitstraling, VT4 binnen enkele maanden. Bij Eén verdwijnen de bollen uit de huisstijl, VIJFtv maakt zich afhandig van de omroepsters.

De restyling van Eén is nog niet officieel. Geena Lisa Peeters verklapte - al dan niet per ongeluk - dat het eerste net van de VRT er 'binnenkort' anders uit zal zien. In 'De Grote Peter Van De Veire Show' op MNM vertelde ze dat de bollen uit het Eén-logo zouden verdwijnen.

De bollenlook is al in gebruik sinds de overschakling van TV1 naar Eén in 2005. In 2007 werd de look nog geüpdatetet. Ook zullen de omroepster een 'actievere rol' toebedeeld krijgen.

Dat is niet van toepassing op de omroepsters van VIJFtv. Die verdwijnen namelijk. Sophie Dewaele, Els Thibau en de enige mannelijke omroepster van Vlaanderen Gene Thomas mogen hun omroepstersboeltje pakken. Omroepsters passen niet in de nieuwe look die VIJFtv zich maandag aanmeet. Voor Thomas betekent dit waarschijnlijk het einde van zijn VIJFtv-carrière, Els en Sophie zouden nog programma's mogen presenteren bij de zender.

En ook VT4 gaat op de rem staan. De concurrentie en de crisis doen de zender pijn. Peking Expres werd gecancelled en ook de tweede reeks van Vermist blijft voorlopig mooi onder een laag stof opgeborgen. Wel maakt de zender een bewerkte versie van vtm's 'Mijn Restaurant'. De VT4-versie krijgt de naam 'Het Hotel' en zal zich in Westende afspelen. Verder is er weldra weer een nieuw seizoen van 'Temptation Island' te zien.

Het moge duidelijk wezen: de SBS-zenders spelen op safe. De verbreding van de zenders wordt definitief een halt toegeroepen. VT4 gaat zich weer puur richten op de doelgroep VVA 18-44 jarigen, VIJFtv op vrouwen tussen 20 en 49 jaar.

Ook VT4 zal binnen afzienbare tijd een nieuwe look krijgen. Het concept van de huidige stijl, met onder-water-zwemmende dames is al een paar jaar oud. |MF

Volt blijft scoren

TV-stuff2009

Volt // Eén // woensdag 28 januari 2009 // 20u41
920 000 kijkers // 34% madl.

Martine TangheHet VRT Nieuws-programma 'Volt' heeft gisteren voor de zoveelste keer op rij weer een zeer knappe prestatie afgelegd. In haar vorige seizoen scoorde het programma betrekkelijk lager dan in het nieuwe seizoen dat enkele weken geleden van start ging.
De 924 258 kijkers (madl: 33,90%) zijn enerzijds te verklaren aan de programmatie van Eén die tegenwoordig altijd wel snor zit. Maar een tweede reden is dat het team Martine Tanghe - Kobe Ilsen ook beter op elkaar ingespeeld is. In den beginne was het duidelijk dat het tweetal elkaar nog niet vaak ontmoet had. Hun onderlinge communicatie verliep stroef en Tanghe leek niet echt te kunnen lachen met de humor van Ilsen.
Na verloop van tijd zag je hun 'relatie' verbeteren. Hun onderlinge gesprekken werden losser en vlotter en Martin smakte de grapjes van Ilsen meer en meer. Zoals gisteren, bijvoorbeeld, toen Ilsen zegde dat rimpels ook best sexy kunnen zijn: "Zoals jij, bewijst, Martine."

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (33,3%)
2. vtm (22%)
3. Canvas (11,3%)
4. VT4 (9%)
5. VIJFtv (7%)
6. 2BE (6,5%)
7. Vitaya (2,2%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag en woensdag)

15:06 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, kijkcijfers, tv, martine, volt, tanghe, koeb, ilsen |  Facebook |

27-01-09

Weer een boete voor VT4

Zender gaat opnieuw in de fout

VT4-gebouwVT4 moet zich een gaan bezinnen. De zender krijgt opnieuw een boete. De tweede al deze maand. Als men zo verder doet, is men binnen een jaar failliet, zonder dat de economische crisis daar wat mee te maken heeft.

Zo ver zal het allemaal wel niet lopen, maar toch verliest de zender deze maand heel wat geld. Op 19 januari werd al bekend gemaakt dat VT4 € 15 000 boete moet betalen aan de VRM, De Vlaamse Regulator voor de Media. De zender had de wettelijke regel die bepaalt dat er tussen 2 reclameblokken minstens 20 minuten pauze moet zitten, overtreden.

Nu moet VT4 nog eens € 7 500 extra betalen aan de VRM. De eerste zender van SBS Belgium krijgt de boete omdat men tijdens de ochtend bijna constant teleshopping uitzendt. "De Vlaamse zenders mogen 3 uur per dag dergelijke shoppingprogramma's uitzenden. VT4 heeft deze beperking ruimschoots overschreden", klinkt het bij de VRM.

Ook TMF moet 3 750 euro betalen voor gelijkaardige feiten. De digitale zenders Life!TV en S.Televisie moeten € 1 250 betalen. Life!TV liet reclameblokken te snel op mekaar volgen en S.Televisie maakt geen duidelijk onderscheid tussen reclame en programma. |MF

18:48 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, reclame, boete, televisie, shopping, sbs, vt4, vrm |  Facebook |