29-01-09

NL tv-zenders brengen om de 5 minuten reclame

SBS6 en Net5 experimenteren met meer, maar kortere reclamepauzes

SBS6 en Net5, twee zenders die net als VT4 en VIJFtv deel uit maken van ProSiebenSat.1 Media, gaan experimenteren met meer reclameblokken, die wel korter zijn.

ProSiebenSat.1 MediaVanaf februari gaan SBS6 en Net5 de series House en The Ghost Wisperer om de 5 à 6 minuten onderbreken voor een reclamebreak van om en bij de 3 minuten. Zo krijgt de kijker meer reclame-onderbekingen, die korter zijn dan gewoonlijk. De filosofie achter het project is dat meer mensen de reclame zien. SBS6 en Net5 willen met kortere breaks voorkomen dat de kijker wegzapt. De serie House M.D. zal bijvoorbeeld in totaal 5 keer onderbroken worden.

De nieuwe rechniek is mogelijk door een nieuwe Europese wet. Die bepaalt dat zenders zoveel reclamepauzes mogen inlassen als ze willen, zolang ze niet meer dan x aantal minuten reclame per uur uitzenden.

In België is de regel nog niet van kracht. De zender zijn hier verplicht om 20 minuten te laten tussen twee blokken. In de toekomst verandert dit waarschijnlijk.

Twee weken geleden kreeg VT4 nog een boete toen ze een serie te veel onderbraken. De zender verdedigde zich toen met deze Europese richtlijn, maar de VRM zei dat de regel nog niet in werking is getreden en de zenders zich dus aan de oude regels moeten houden. |MF

16:04 Gepost door MediaFlandria in ProSiebenSat.1 Media | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, televisie, nederland, sbs6, net5 |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.