07-01-09

VRT bezuinigt succesvol

TV-stuff2009

Koppen XL // Eén // dinsdag 6 januari 2009 // 21u31
840 000 kijkers // 23,60% madl.

VRTInteressante televisie maken zoals voorheen, maar toch goekoper. Dat is de uitdaging van de VRT (en alle andere zenders, door de financiële crisis). Maar toch des te meer voor de VRT, want zij hebben een aankomende financiële put preventief te dichten.
Goedkopere tv, dat kun je realiseren door te knippen in het budget dat je spendeert aan het maken van programma's, maar dan gaat er kwaliteit verloren.
Beter is het misschien buitenlandse content aan te kopen. Dat is ook niet the real deal, maar het komt toch aardig in de buurt.
Op dat idee kwam de VRT vorig jaar al. Ze kochten massaal buitenlandse reeksen, vooral Nederlandse en Engelse en ter gedeeltelijke vervanging van actualiteitenprogramma 'Koppen' zocht men toen een alternatief. Dat vond men in de hoedanigheid van 'Eén Wereld', een magazine dat erg leek op Koppen, maar dan zonder presentatie en met buitenlandse reportages. Een slechte zet was dat niet, maar het kan beter.
"Waarom gebruiken we geen gekend merk om buitenlandse content uit te zenden", moeten ze enkele maanden geleden bij de VRT gemijmerd hebben. "Hé, ja!" moet een collega-redacteur geroepen hebben toen hij dit geniale idee van zijn collega hoorde. En zo geschiedde het dat men koos voor het merk 'Koppen', dat al jarenlang bekend is omwille van haar interessante reportages die dieper ingaan op reportages uit Het Journaal of dat belangrijke ontwikkelingen uit de maatschappij analyseert.
Het gevaar bestaat wel dat het merk Koppen net geschaad zou worden door de buitenlandse reportages. Want hoe je het ook draai of keert: er zijn en blijven altijd mensen die niet kijken naar - ik citeer - buitenlandse rommel. Mensen die al meteen zappen als ze een woord Nederlands Nederlands of Engels horen. De kans bestaat dus dat voor die mensen het sterke merk Koppen verzwakt.
Daarom gebruikte men toch het sterke merk Koppen, maar voegde men er iets bij dat toch het onderscheid maakt: Koppen XL was geboren en bleek ook te scoren. Gisteren nog 837 057 kijkers (32,20% madl).

Blokken // Eén // dinsdag 6 januari 2009 // 18u33
890 000 kijkers // 47,40% madl.

Dat Ben Crabbé kan lachen, dat wisten we al. Dat hij wel met erg veel kan lachen, dat wisten we ook al, maar dat mag ook als je de best  bekeken vooravondquiz van Vlaanderen presenteert. maar wist u ook al dat Ben kan lachen met de parodie die 'Zonde Van De Zendtijd' maandagavond liet zien op Canvas? Het bewuste fragmenet staat inmiddels ook al op TjuubTjuub.
Aanleiding van de persiflage is het feit dat de VRT tengewoordig gehandicapten opneemt in haar programma's. Denk maar aan Voorbij De Grens, met Lieve Blanckaert enkele maanden geleden. De presentatoren van het geestige Zonde Van De Zendtijd wilden aantonen dat sommige VRT-gezichten nog niet aangepast zijn aan dit nieuwe fenomeen.
Crabbé kan er dus allemaal mee lachen. Enfin, een beetje toch, want hij had liever gehad dat ze contact met hem hadden opgenomen, want hij vind het jammer dat ze nu stiekem van zijn studio gebruik gemaakt hebben. Zo vertelt Ben althans in Het Nieuwsblad, vandaag. "Als ze mij verwittigd hadden, hadden we hen ook meer quotes kunnen geven", voegt Ben er behulpzaam aan toe. Dat ze hem belachelijk maken, kan hem niet veel schelen. "Maar zorg er dan tenminste voor dat de humor beter is dan de mijne", sluit Ben af.
Blokken scoorde gisteren 889 961 kijkers. Goed voor een marktaandeel van 47,40%.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (31,3%)
2. vtm (27,3%)
3. VT4 (10,3%)
4. 2BE (8,7%)
5. VIJFtv (5%)
6. Canvas (4,5%)
7. Vitaya (2,1%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (dinsdag)

18:44 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stuff, vrt, een, tv, youtube, blokken, zonde, koppen, canvas, ben, crabbe, xl, zendetijd |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.