06-01-09

680 000 kijkers voor vtm's 'Droom'

TV-stuff2009

De Italiaanse Droom // vtm // maandag 5 januari 2009 // 20u38
680 000 kijkers // 23,60% madl.

vtmlogoHet was waarschijnlijk vtm's droom dat 'De Italiaanse Droom' een even groot succes zou worden als het succesprogramma 'Mijn Restaurant' van een goed jaar geleden. Voorlopig signaleert echter geen enkele Italiaanse bed-and-breakfast dat de gasten plots willen weten of uitbaters van hun verblijf de echte Italiaanse tradties wel écht goed kennen.
De Italiaanse droom moet het dan ook met zowat de helft minder kijkers doen. Het realityprogramma heeft te kampen met hevige concurrentie: De Bedenkers. De Vlaming lijkt meer geïnteresseerd te zijn in de opvolgers van de speculoospasta en de sliplift dan in wie er nu een nieuwe bed-and-breakfast al oprichten in Montelparro.
Binnen enkele maanden start vtm met een nieuwe reeks 'Mijn Restaurant'. Benieuwd of dat programma meer zal scoren dan de 675 393 kijkers en 23,60% marktaandeel dat ' De Italiaanse Droom' gisteren haalde.

Zonde Van De Zendtijd // Canvas // maandag 5 januari 2009 // 20u40
330 000 kijkers

Wie waarschijnlijk wel massaal zullen kijken naar het nieuwe seizoen Mijn Restaurant en fervente fans blijken te zijn van De Italiaanse Droom, zijn Henk Rijckaert en Bert Gabriëls. Gisteren waren de twee komieken voor het eerst op Canvas te zien met hun satrische programma 'Zonde Van De Zendtijd'. In de naam van de 'pax media' (een stilzwijgend akkoord tussen de Vlaamse tv-zenders dat ze niet enkel mekaar concurrenten zijn, maar ook mekaars collega's) trokken ze naar de vtm-kerstparade om te tonen dat Canvas van vtm houdt.Met hun Canvas-praalwagen, die speciaal aangepast was aan de look van de zender, mochten ze van de politie echter niet meerijden in de stoet. Dan maar te voet Canvas-souvenirs uitdelen, tot genoegen van de vtm-BV's en -fans, die niet goed wisten wat hen overkwam.
Andere hoogtepunten in het programma waren een Blokken-special met andersvaliden en een bezoek van Mijn Restaurant-kijkers aan McDonalds. Wat ons betreft doet het programma haar naam helemaal geen eer aan. Het scoorde dan ook 331 742 kijkers, waat zeer goed is voor Canvas.

Martkaandelen tv-zenders (VVA 15-44 jaar)
1. Eén (31,4%)
2. vtm (24,1%)
3. VT4 (8,9%)
4. 2BE (8,1%)
5. Canvas (7,9%)
6. VIJFtv (4,7%)
7. Vitaya (2,8%)

U kan de kijkcijfers nalezen op de internetsite van de VRT (maandag)

De commentaren zijn gesloten.