21-02-08

Vlaams Parlement keurt nieuwe reclameregels goed

 Vijfminutenregel afgeschaft

Vlaamse LeeuwVandaag keurde het Vlaams Parlement de nieuwe regels met betrekking tot kinderreclame goed. De nieuwe regels vormen een alternatief voor de achterhaalde vijfminutenregel.

Die regel bepaalde dat er vijf minuten voor en vijf minuten na een kinderprogramma geen reclame te zien mocht zijn. Buitenlandse zenders, zoals het Nederlandse Nickelodeon, moesten zich daar echter niet aan houden, zodat er oneerlijke concurrentie ontstond. Bovendien vulden de Vlaamse zenders de verloren reclamezendtijd op met muziekclips.

De nieuwe regels bepalen dat er geen geweld en asociaal gedrag te zien mag zijn in reclamefilmpjes die na kinderprogramma's uitgezonden worden.

De afschaffing van de vijfminutenregel wordt op applaus onthaald bij de Vlaamse commerciële zenders. De Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE, JIM, Q-Music en 4fm) en MTV Networks werken momenteel aan de opstart van een tv-zender voor peuters en kleuters: Nick Jr. Die zender zal binnenkort gelanceerd worden en overdag te zien zijn op het kanaal van Kanaal Z. |MF

18:44 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tv, media, televisie, reclame, kinderen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.