20-12-07

VRT krijgt boete van € 2500 wegens 'reclame'

"Logo kwam te nadrukkelijk in beeld"

VRTfgfHet lijkt erop dat het Vlaamse tv-landschap er steeds Amerikaanser gaat uitzien. Niet alleen zenden de tv-zenders tegenwoordig veel meer reclame uit en is er immens veel reality te zien, nu worden de zenders haast verplicht om elk logo dat in beeld komt te censureren.

De Vlaamse Regulator voor de Media legt de VRT een boete van € 2 500 op. Tijdens de uitzending van ‘Sportweekend' op zondag 1 juli 2007, was te zien hoe een VRT-journalist Stijn Devolder interviewd, een wielrenner die het BK wielrennen net gewonnen had. Het interview vond plaats aan de bus van de wielerploeg van Devolder. Uiteraard was de bus gedecoreerd met de logo's van de sponsors van de wielerploeg. Op tv was de naam ‘Dicsocery Channel', de sponsor van Devolder, duidelijk zichtbaar. Even later kwam ook het logo even in beeld. Volgens de VRM is dat reclame en moet er, volgens het mediadecreet, duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen reclame en het tv-programma zelf.

De tv-zenders moeten dus erg op hun hoede zijn, aangezien de VRM de regels wel heel strikt toepast. Als er binnenkort een vrachtwagen van Coca Cola kantelt op de Ring van Brussel, mag dit dan nog ‘uncensored' uitgezonden worden op Het Journaal? Als Het Nieuws undercoverbeelden uitzendt met de mishandeling van dieren en op die beelden duidelijk te zien is hoe een landbouwer een reep Mars opeet, moet de nieuwslezer dan waarschuwen voor de gruwelijke beelden én het voorkomen van ‘reclame'?

Het is wel erg overdreven dat de VRT voor zulk stom ‘incident' een boete krijgt. Er moet controle zijn op de tv-zenders, maar tussen een overduidelijk verdoken reclame en een toevallig voorkomen van een logo, is toch nog wel een groot verschil. |MF

16:09 Gepost door MediaFlandria in VRT | Permalink | Commentaren (1) | Tags: vrt, reclame, media, televisie, tv, vrm |  Facebook |

Commentaren

Heel simpel: gewoon alles gespiegeld uitzenden!

Gepost door: Sebas | 21-12-07

De commentaren zijn gesloten.