15-11-07

"VTM maakte geen sluikreclame!"

VMMa1VTM verzet zich tegen de boete die ze gisteren opgelegd kregen van de VRM, de Vlaamse mediawaakhond. De VRM meende dat VTM sluikreclame had gemaakt, volgens de VMMa, de moedermaatschappij van VTM, klopt dat echter niet.

Gisteren maakte de VRM bekend dat VTM een boete van € 15 000 moest betalen omdat er sluikreclame was gemaakt in de programma's ‘Idool 2007' en ‘Mooi Bloot'. In de programma's werden de namen van enkele sponsors genoemd.

De juridische dienst van de VMMa ontkent elke vorm van sluikreclame op VTM. "Net als bij recente controles op de zenders van de VMMa (VTM, KANAALTWEE en JIM) en andere zenders, is de VRM ervan uitgegaan dat elke vorm van sponsorvermelding sluikreclame is. Zo'n stelling is strenger dan wat sinds de jaren 1990 aangenomen werd en strenger dan wat Europa voorschrijft", aldus de Vlaamse Mediamaatschappij.

Volgens de VMMa viseert Europa niet de merkvermelding op zich, maar wel de merkvermelding die de kijkers misleidt. De VMMa kijkt reikhalzend uit naar de nieuwe regels, die hopelijk duidelijker zijn. Of ze in beroep gaan, is nog niet geweten. |MF

De commentaren zijn gesloten.