14-11-07

VTM krijgt boete van € 15 000

idoolTv-zender VTM krijgt een boete opgelegd van de VRM, de Vlaamse mediawaakhond. VTM heeft enkele reclameregels overtreden.

De zender krijgt naast een waarschuwing een boete van € 15 000. Tijdens de programma's ‘Idool 2007' en ‘Mooi Bloot' werden enkele reclameregels aan de laars gelapt.

Op 23 maart was er in de talentenjacht Idool te zien hoe kandidate Kim aan de kijker voorgesteld werd via een introductiefilmpje. In dat filmpje werd het tijdschrift ‘Flair' doorbladerd. Op verscheidene pagina's waren er ‘artikels' en foto's te zien van Kim. De VRM vindt dat dit ongewenste reclame is, aangezien het logo van Flair duidelijk in beeld kwam.

Een tweede incident deed zich voor op 4 april, tijdens het programma ‘Mooi Bloot'. Aan het begin en op het einde van het programma werden de logo's van de sponsors C&A, Dove en Infraligne getoond. Tijdens het programma zelf kwamen de logo's ook nog eens uitgebreid in beeld. Dat is tegen de reclamewetgeving.

Het Mediadecreet verplicht zenders de kijkers er duidelijk op te wijzen dat ze naar reclame aan het kijken zijn. |MF

18:36 Gepost door MediaFlandria in VMMa | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vtm, idool, mooi, bloot, media, televisie, tv, reclame, boete, vrm |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.