19-07-07

Kijkcijfers: 'TOTZ' verliest 200 000 kijkers

Tvstuff1

elke_vanelderen01

MF-opsomming

De tweede aflevering van het VTM-programma ‘Tien Om Te Zien’ (18-07, 20u42, VTM) haalde 200 000 kijkers minder dan de eerste aflevering. Anne en Elke konden slechts 455 135 kijkers (mrtkaandeel: 26.80%) boeien. VTM had wederom slechts 2 programma’s in de top tien staan: Het Nieuws op plaats zes en TOTZ op plaats zeven. Vorige week zond VTM op hetzelfde moment ‘Vlaanderen Elf Nul Zeven’ uit, naar aanleiding van de Vlaamse feestdag. Men kon echter de concurrentie niet aan met de speciale show van ‘Zo Is Er Maar Eén’, die ruim het dubbel aantal kijkers haalde.

MF-opsomming

Gisteren wilde DJ Dave in het programma ‘Cruiseline’ (18-07, 21u37, Eén) zijn job op het cruiseship van easyCruise opgeven. Hij had verwacht dat hij voor volle zalen zou mogen draaien. Helaas voor hem bleken de gasten meer interesse te hebben voor de nachtclubs in de buurt. Ook vond hij de sfeer op het schip niet leuk. Zo mocht hij maar twee drankjes per dag drinken en het dragen van een jeans was uit den boze. Een gesprek met de personeelsdirecteur verhinderde echter zijn plannen om op te stappen. De kijker lijkt niet erg geïnteresseerd in deze Britse realitysoap. Cruiseline kon gisteren slechts 385 731 kijkers (mrtkaandeel: 21.07%) boeien. kijkcijfers1

 

Kijkcijfer top 10

Wo 18 juli 2007

MF

1.     

FC De Kampioenen

Eén

715 927

48.21%

2.     

Tour 2007

Eén

632 486

35.01%

3.     

1 000 Zonnen en Garnalen

Eén

593 262

45.2%

4.     

Het Journaal

Eén

579 319

44.23%

5.     

Baantjer

Eén

547 962

32.72%

6.     

Het Nieuws

VTM

462 609

35.36%

7.     

Tien OmTe Zien

VTM

455 135

26.80%

8.     

Tour de France

Sporza

412 699

61.65%

9.     

Het Late Journaal

Eén

399 509

31.73%

10. 

Cruiseline

Eén

385 731

21.07%

 

Marktaandelen

MF

1.        

Eén

28%

2.        

VTM

19.8%

3.        

KANAALTWEE

11%

4.        

VT4

10%

5.        

Canvas

6.9%

6.        

VIJFtv

6.5%

7.        

Vitaya

3.4%

Bron: CIM-Audimetrie

17:58 Gepost door MediaFlandria in Tv-stuff | Permalink | Commentaren (9) | Tags: tv-stuff, kijkcijfers |  Facebook |

Commentaren

De zomer is net als een doodskist voor VTM!

Gepost door: Fabian | 19-07-07

So what, De Kampioenen verliezen nog meer kijkers.

Objectiviteit troef [rolt met ogen]

Gepost door: Kamiel | 20-07-07

En wat een flop is Cruisline? De mensen blijven de hele vooravond bij Eén, haken dan af tijdens cruiseline en komen dan terug. Zoiets is veel erger dan!

Gepost door: Kamiel | 20-07-07

Kamiel kunde gij nu niks goed over één of deze site zeggen? Ge zijt safe tkan ni anders :)
Als ge hier boel zkt blijft dan weg he

Gepost door: MichielDW | 20-07-07

@ Michiel
Ik denk niet dat het Safe is, hoor :)

@Kamiel
Wij menen dat wij objectief zijn (we doen toch heel erg ons best!) We kunnen nu eenmaal niet gaan beweren dat VTM een glorietijd beleeft. Gisteren schreven we trouwens in TV-stuff over 'Cruiseline': "De kijker lijkt niet erg geïnteresseerd in deze Britse realitysoap. Cruiseline kon gisteren slechts 385 731 kijkers (mrtkaandeel: 21.07%) boeien."

De kijker loot zelfs meer weg bij VTM. Kijk maar naar dinsdag. Eerst kijkt men naar 'Het Nieuws', tijdens Splash zapt men massaal weg om daarna weer te kijken naar Schildestrand. Hetzelfde geldt voor woensdag met TOTZ.

Trouwens, vergeet niet dat de kampioenen herhalingen van herhalingen van herhalingen van... zijn. Het is dus zeer opvallend dat de serie nog zoveel kijkers haalt en op nr. één staat in de top tien.

Gepost door: MediaFlandria | 20-07-07

Ik denk dat hier twee zaken door mekaar gehaald word, kijkcijfers en marktaandelen. Ik denk dat marktaandelen belangrijker zijn dan kijkcijfers. Als het mooi weer is dan zit ik ook liever buiten en dan vind ik niet dat een bepaald TV programma een groot verliezer is door een 'zware' val in de kijkcijfers.

De kop van het artikel valt natuurlijk op: 'TOTZ verliest 200.000 kijkers. Maar Kamiel heeft gelijk door te stellen dat ook FC De Kampioenen verliest ... ten opzichte van twee weken geleden (want die vergelijking wordt gemaakt) met bijna 400.000 kijkers.

Als we er de marktaandelen bij nemen: TOTZ van 28,91% naar 26,80 % (1 kijker op 4) en FC De Kampioenen van 49,40% naar 48,21% (1 kijker op 2), dan houden beide programma's stand.

Ik denk dat dit een terechtere bewering is, niet?
Dan vind ook Cruiseline geen verliezer: van 22,42% naar 21,07% of één kijker op vijf. Ik moet wel toegeven dat dit programma niet thuishoort in dat tijdsbestek. De vergelijking met Emma is rap gemaakt.

Gepost door: Dean | 20-07-07

@ Dean
Uiteraard, je kan het op veel manieren bekijken. Maar als een commerciële zender aan de adverteerder moet zeggen dat hij 200 000 kijkers verloren heeft, maar toch nog wel ongeveer evenveel marktaandeel bereikte, de adverteerder ook niet zo tevreden zal zijn. In dit geval zijn kijkcijfers belangrijker.

Je zou het ook kunnen vergelijken met hun positie in de kijkcijfer top tien. Eerst stond TOTZ op de 4de plaats, twee weken later op de 7de...

Uiteraard valt het harder op als een programma met 600 000 kijkers 200 000 kijkers verliest dan dat eebn programma met 900 000 kijkers 200 000 kijkjers verliest.

Gepost door: MediaFlandria | 20-07-07

De adverteerder zal inderdaad niet tevreden zijn maar ik ga er van uit dat ook hij bij mooi weer liever op zijn terras zit dan voor zijn TV. ;-)

In de zomer zullen de reclame inkomsten sowieso een pak lager ligger, bijgevolg minder budget voor VTM om te investeren in een sterke programmatie.

Gepost door: Dean | 20-07-07

@ Dean
Idd. Vorig jaar deed VTM het ook niet zo goed in de zomer, laat ons hopen dat ze het in het najaar beter doen ...

Gepost door: MediaFlandria | 20-07-07

De commentaren zijn gesloten.