25-05-07

nieuwe TV-regels

Geert Bourgeois

Het Europees parlemtn heeft vandaag enkele nieuwe tv-regels goedgekeurd. Vlaams minister van Media Geert Bourgeois vreest al dat er beperkingen worden gelegd op het recht van vrij nieuwsgaring.

Allereerst werd het verbod op reclame rond kinderprogramma’s afgeschaft. Deze regels was in feite oneerlijk omdat buitenlandse kinderzenders nog wel reclame mochten uitzenden die gericht was op kinderen. Bij ons is de Nederlandse kinderzender Nickelodeon daar een voorbeeld van.

 

Verder is er ook bepaald dat televisiezenders die niet beschikken over de uitzendrechten van een bepaald (sport)evenement, daar in de toekomst zelfs geen randbeelden van mogen uitzenden. Enkel korte fragmenten in televisiejournaals worden in de toekomst getollereerd. Minister Bourgeois vreest dat dit het recht op vrije nieuwsgaring wel eens zou kunnen belemmeren.

 

Verder werden er ook meer regels opgelegd voor product placement. Dat is subtiele reclame in televisieprogramma’s. Bijvoorbeeld Jan die een drankje van Coca Cola drinkt in ‘Familie’ en commissaris Witse die wegscheurt met zijn Lexus. Dit soort reclame mag in de toekomst enkele te zien zijn in fictieprogramma’s. Op het einde van zo’n programma moet de kijker er ook bewust van gemaakt worden dat hij naar dit soort reclame heeft gekeken. |MF

18:40 Gepost door MediaFlandria in Andere | Permalink | Commentaren (0) | Tags: regels, televisie, media, reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.